Fungsi
Kepimpinan PENGURUSAN
KEPIMPINAN DAN PENGURUSAN
Kepimpinan berlaku
apabila seseorang itu mendorong, memujuk, dan mempengaruhi orang lain untuk
berusaha ke arah pencapajan sesuatu objektif tertentu. Yang membezakan
kepimpinan dengan fungsi pengurusan amnya ialah tugas-tugas mendorong, memujuk
dan mempengaruhi yang bercorak peribadi.
Umpamanya, di dalaxn tugas-tugas inerancang atau membaca laporan, mereka
tidak melibatkan interaksi peribadi. Kepimpinan pula terdiri daripada
interaksi-interaksi kelakuan dengan rakan-rakan sekerja, pekerja-pekerja b
awahan, ketua, para pelanggan dan pihak-pihak lain. Boleh dikatakan bahawa di
mana wujudnya seorang pengurus yang berkesan di dalam suatu sistem pengurusan
yang cekap, di situ juga akan terdapat seorang pemimpin yang berkesan.
KELAKUAN DAN
GAYA KEPIMPINAN
Penerangan awal
tentang gaya kepimpinan membahagikan gaya tersebut berasaskan kepada bagaimana
pemimpin menggunakan autoritinya. Tiga gaya asas dapat dikenal pastid? Pemimpin
yang autokratik merupakan sebrang yang dogmatik dan positif, memerlukan stafnya
untuk menurut perintah yang diarahkannya, dan memimpin mengikut kebolehannya
untuk meinberi atau rnenarik balik ganjaran keija serta hukuman Pemimpin yang demokratik pula menggalakkan
penglibatan dan penyertaan dan staf mereka tentang tindakan dan pembuatan
keputusanya Gaya kepimpinan yang ketiga
bercorak laissez-faire yang melibatkan pemimpin yang sedikit sekali menggunakan
kuasanya dan meinberi staf penuh kebebasan untuk mengendalikan kenja inereka.
Pemimpin sedeinikian biasanya membeni kebebasan pekenja untuk menentukan
matlamat mereka tersendiri serta cara-cara mencapainya. Ia juga melihat
peranannya sebagai memberi panduan kepada terlaksananya operasi-operasi stafnya
dengan memberi makiumat berhubung dengan persekitaran luaran kumpulan pekeijanya.
Kebanyakan
daripada kajian tentang gaya kepimpinan mengikut sistem pengurusan kiasik
menunjukkan anggapan bahawa pekerja pada dasamya diihat oleh pemimpin sebagai
salah satu faktor pengeluaran. Dengan mi, gaya pengurusan untuk mencapai output
biasanya berat sebelab sama ada mereka menekankan daya pengeluaran atatipun
mereka menekankan kepuasan atau hal-ehwal
pe kerja semata-mata. Pakar-pakar penyelidik
di Pusat Penyelidikan Universiti Michigan, Amerika Syarikat, telah membentuk
suatu model kelakuan kepimpinan berasaskan dua dimensi Mereka menggunakan
konsep berorientasikan pengeluaran (kerja) dan berorientasikan pekerja untuk
menerangkan model tersebuL Pemimprn yang berorientasikan kerja mementingkan
kerja yang dilaikukan, manakala pemimpin yang berorientasikan pekerja lebih
mengutamakan penubuhan kerja dan terjalinnya perhubungan penbadi di kalangan
pekerja.
KONSEP-KONSEP DI
DALAM MODEL KEPIMPINAN DUA
Dengan meneliti
fungsi yang dilakukan oleh para pemimpin di dalam kumpulan mereka, didapati bahawa
untuk sesuatu kumpulan itu beroperasi dengan berkesan, suatu pihak mesti
mengendalikan dua fungsi utama, iaitu fungsi yang bersabit dengan penyelesaian
masalah (berorientasikan tugas) dan fungsi penyelenggaraan kumpulan
(fungsi-fungsi sosial).
Di antara usaha
yang cuba menyclidik mana satu di antara gaya-gaya kepimpinan tersebut
menghasilkan prestasi kumpulan yang paling berkesan, termasuklah kajian-kajian
yang dilakukan di Universiti Ohio. Di sini, para penyclidik mengkaji
keberkesanan kelakuan kepimpinan dua dimensi, iaitu mengikut struktur kerja dan
mengutamakan hal ehwal pekerja.
Dalam dimensi
yang pertama, kelakuan pemimpin menekankan kegiatan penyusunan kerja,
penjadualan penubuhan matlamat. pengelolaan dan segala hal struktur kerja. Para
pernimpin lebih mengutamakan prestasi dan pengeluaran daripada hal-hal kerja
yang lain dan bergiat mencapai peringkat-peringkat output yang tinggi. Mengikut
dimensi kedua pula, para pemimpin menunjukkan kelakuan sosial dengan
menitikberat dan menghormati idea-idea perasaan dan hal-ehwal pekerja dengan
cara niendengar masalah peribadi pekerja dan membantu menyelesaikannya.
Salah satu
teknik terkenal yang menerangkan gaya-gaya kepimpinan secara dramatik ialah
petak kepengurusan yang dicipta oleh Robert Blake dan Jane Mouton. petak ini digunakan di merata dunia sebagai
suatu teknik melatih pengurusan dan mengenal pasti berbagai-bagai kombinasi
gaya kepimpinan. Teknik inii berasaskan kepada penyelidikan penyelidikan awal yang menunjukkan betapa
pentingnya seorang pengurus menitikberatkan kedua-dua aspek, iaitu mementingkan
pengeluaran dan mementingkan pekerja. Mementingkan pengeluaran (di paksi
mendatar) terdiri daripada sikap penyclia terhadap berbagai-bagai perkara,
seperti mutu keputusan polisi yang diambil, prosedur kerja, mutu perkhidmatan
staf, kecekapan kerja, daya kreativiti penyclidikan dan jumlah output.
Mementingkan pekerja (di paksi inenegak) juga diberi pengertian yang luas. mi
merangkumi perkara seperti darjah komitmen peribadi yang ditanamkan ke arah
pencapaian sesuatu go1, mengekalkan kehormatan din para pekenja, pembenian
tanggungjawab b erdasarkan kep erc ayaan dan bukan kesetiaan belaka, pemberian
keadaan kerja yang baik dan menjaga agar perhubungan peribadi memuaskan.
Blake dan Mouton
mengenal pasti empat gaya asas yang keterlaluan (tiap-tiap satu dinyatakan
mengikut suatu kontinum berdasarkan skala dan 1 hingga 9). Mengikutgaya 1,1,
(juga disebut pengurusan laissez-faire) pengurus-pengurus kurang
menitikberatkan hal-hal pekerja ataupun pengeluaran dan memegang peranan yang
minimum sebagai pemimpin dan pengurus. Yang paling bententangan dengan mi
terletaknyagaya9, 9, (pengurusanberpasukan atau yang demokratik) yang
menunjukkan melalui kegiatan pengurus, terdapat peningkat dedikasi yang
tertinggi terhadap kedua-duanya, iaitu pekerja dan pengeluaran. Blake dan
Mouton menegaskan bahawa gaya mi merupakan kelakuan kepimpinan yang paling
berkesan yang dapat mempertingkatkan prestasi, merendahkan ketidakhadiran dan
pusing ganti pekerja, serta memupuk kepuasan yang tmggi.
Suatu lagi ialah
gaya pengurusan 1, 9, disebut juga pengurusan country club, di mana
pengurus-pengurus tidak ataupun paling kurang mementingkan pengeluaran, tetapi
amat mementingkan pekerja sahaja. Apa yang diwujudkan ialah persekitaran di
mana semua pekerja merasa gembira dan senang hati tanpa apa-apa komitmen
terhadap pengeluaran usaha bersatu untuk mencapai matlamat organisasi. mi
berbanding pula dengan gaya 9, 1, (kadangkala disebut penguins autokratik) yang
hanya menitikberatkan penubuhan operasi cekap tanpa inengambil kira hal-eliwal
pekerja.
Dengan
menggunakan keempat-empat titik yang keterlaluan mi, setiap teknik atan gaya
kepengurusan boich ditempatkan di dalam petak ini. Dengan jelasnya, pengurus
mengikut gaya 5, 5 secara sederhana mementingkan kedua-duanya, iaitu
pengeluaran dan kepuasan staf. Pengurus-pengurus ini rnencapai tahap moral dan
pengeluaran yang mencukupi dan memuaskan tetapi pada tahap yang tidak begitu
tinggi, di mana penubuhan gol dan jangkaan tidak begitu tinggi. Meskipun petak
kepengurusan ini merupakan hal yang berfaedah untuk mengenal pasti dan
mengelaskan gaya kepengurusan, tetapi penggunaannya adalab terhad. ini
disebabkan petak ini tidak dapat rnemberi sebab mengapa seseorang pengurus itu
terletak di sesuatu bahagian tertentu di petak tersebut. Perlu diselidiki
faktor-faktor seperti corak peribadi pemimpin tersebut atan
pengikut-pengikutnya, kebolehan dan latihan pengurus dan lain-lain faktor
situasi di sebaliknya, yang tuna mempengaruhi tingkah laku kedua-dua peniimpin
dan pengikut itu.
EMPAT SISTEM
PENGURUSAN
Dengan
menggabungkan juga kelas-kelas asas tentang gaya kepimpinan yang
berorientasikan tugas dan pekerja, Rensis Liken hersama rakan-rakannya di
Universiti Michigan telab membentuk suatu model keberkesanan pengurusan yang
mempunyai empat peringkat:
Pengurusan
bercorak sistem 1, mengikut Likert, dikatakan berkuasa melalui eksploitasi,
iaitu pengurus-pengurusnya membuat sendiri semna keputusan tentang hal-hal
kerja dan mengarahkan stafnya untuk
menurut perintah. Ugutan atau hukuman diberi jika pekeria gagal untuk memenuhi
matlamat dan standard yang dibentuknya dengan tegas. Pengunis kurang menaruh
kepercayaan terhadap para pekerja di bawah arahannya dan pekerja pula merasa
takut dan terasing daripada pengurus.
Pengurusan gaya
sistem 2 masih juga mengeluarkan arahan-arahan, tetapi pekerja diberi kebebasan
untuk memberi komen tentang perintah-perintah tersebut. Mereka juga diberi
fleksibiliti untuk mengambil beberapa tindakan tertentu, m engikut kawalan
polisi yang ketat dan prosedur-prosedur yang digariskan.
Pengurusan
sistem 3 pula menubuhkan gol-gol dan arahan-arahan am setelah berunding dan
berbincang terdahulu dengan para pekerja bawahan. Pihak staf juga boleh
mengambil keputusan sendiri tentang cara mengendalikan tugas-tugas mereka, oleh
sebab hanya keputusan am dan yang menyeluruh sahaja diambil oleh para pengurus
di peringkat- peringkat pengurusan
atasan. Lebih banyak ganjaran digunakan daripada hukuman untuk mendorong staf,
dan pekerja diberi kebebasan untuk membincangkan hal-hal kerja dengan
pengurus-pengurus mereka yang lebih menaruh kepercayaan tentang kebolehan
mereka untuk melakukan tugas masing-masing.
Likert melihat
pengurusan sistem 4 sebagai yang paling melibatkan penyertaan semua ahli dalam
kumpulan pekerja di dalam perbentukan matlamat dan penilajan tentang matlamat,
iaitu, penglibatan di da~am pengambilan keputusan di semua peringkat, dan pengendalian operasi mereka sendiri dan di
dalam kumpulan masing-masing. Pengurus-pengurus sistem ini menanam keyakinan
dan kepercayaan yang penub kepada staf mereka dalam segala hal, serta sering
mendapat dan menggunakan idea-idea dan pendapat-pendapat yang dikemukakan oleh
mereka. Para pengurus juga selalu memberi ganjaran ekonomi sebagai dorongan
kerja, berasaskan kepada penyertaan berkumpulan.
Pada amnya,
Likert mendapati bahawa pengurus-pengurus yang menggunakan pendekatan sistem 4
di dalam kendalian operasi mereka terdiri daripada mereka yang paling berjaya
sebagai pemimpin. Bagi organisasi dan firma yang mengamalkan pengurusan sistem
4,juga didapati paling berkesan di dalam penubuhan dan pencapaian gol-gol
mereka, di samping menjadi lebih produktif. Kejayaan ini disebabkan pada
dasarnya oleb darjah penglibatan pekerja di dalam pengurusan dan sokongan yang
diberi kepada pekerja berkekalan.
KEPIMPINAN
SEBAGAI SUATU KONTINUM
Melalui R.
Tannenbaum dan W.H. Schmidt mengikut konsep kontinum kepimpinan, mereka
merakamkan bahawa kepimnpinan melibatkan pelbagai jenis gaya, yang berkisar di
antara gaya yang tertumpu kepada ketua sehinggalah kepada yang amat tertumpu
kepada pekerja. Maka tidaklah semestinya wujud di antara yang bercorak
autokratik, demokratik dan laissez-faire sahaja. Tannenbaum dan Schmidt
rnenegaskan bahawa pengurus-pengurus perlu menimbangkan beberapa perkara yang
praktik sebelum memutuskan bagaimana mereka akan melaksanakan tugas-tugas
pengurusan mereka.
Mereka
mencadangkan bahawa elemen-elemen terpenting yang mempengaruhi gaya kepimpinan
pengurus di sepanjang kontinum ini adalah seperti yang berikut.
1. Kuasa-kuasa
yang menentukan personaliti pengurus. Ini termasuklah sistem nilai dan latar
belakang serta pengalaman. Misalnya, seorang pengurus yang mempercayai bahawa
keperluan-keperluan organisasilah yang perlu diutamakan daripada
keperluan-keperluan individu (pekerja), mungkin Iebih gemar memberi arahan dan
kurang rnenggalakkan penglibatan pekerja dalam penentuan kegiatan-kegiatan
pekerja sendiri
2. Sifat pekerja
yang dipertanggungjawabkan kepada penguins. Ia juga inempengaruhi kelakuan
pengurus.
Mengikut
Tannenbaum
Pengurus membuat
keputusan dan mengumumkannya
Pengurus
‘menjual’ keputusannya
Pengurus
menyampaikan masalah dan menggalakkan komen-komen
Pengurus
membiarkan kumpulan membuat keputusan sendiri
Pengurus
meletakkan had-had dan meminta pekerja membuat keputusan
Pengurus selaku
pemimpin, boleh memberi kebebasan dan penglibatan yang lebih kepada staf di
bawah arahannya apabila terdapat para pekerja tersebut mempanyai sifat berikut:
(a) Mahukan tanggungjawab membuat keputusan;
(b) Inginkan
kebebasan bertindak dan berdikari;
(c) Mempunyai
pengetahuan dan pengalaman yang mencukupi
untuk
mengendalikan dan menyelesaikan masalah dengan cekap;
(d) Menanamkan
komitmen dan menghayati matlamat organisasi.
Kesungguhan bekerja menjadikan kita lupa kita sudah bersara. Benarkah?
Tanpa sifat-sifat
tersebut, para pengurus akan lebih mengamalkan gaya yang bermirip kepada corak
autoritarian. Namun demikian, mereka boleh mengubahsuaikan gaya mereka apabila
para pekerja mereka dapat memperoleh keyakinan diri setelah biasa bekerja
bersama mereka.
Gaya kepimpinan
yang dipilih oleh pengurus perlu juga mengambil kira kuasa-kuasa yang wujud di
dalam situasi. Ini termasuk nilai dan tradisi organisasi, kecekapan bekerjasama
sebagai satu unit, keadaan tugas-tugas
kerja kumpulan, sama ada pengendalian sesuatu masalah dapat didelegasikan atau
tidak .Seperti juga manusia, organisasi rnempunyai nilai tertentu yang
lama-kelamaan diterapkan ke dalam amalan bekerja. Kebanyakan pengurus baru
cepat mempercayai bahawa terdapat beberapa tingkah laku yang diterima dan ada
yang lain pula yang tidak diterima di dalam organisasi. Setengah-setengah
organisasi, misalnya mempunyai struktur dan rangkaian komunikasi yang lebib
formal dan sukar diubah-ubah, dengan adanya pembahagian dan perbezaan tugas
yang jelas. Dalam keadaan demikian, gaya kepimpinan tentu sekali lagi
berorientasikan tugas dan berasaskan pemberian arahan, danipada bergantung
kepada penglibatan pekeija.
MODEL KEPIMPINAN
Mengikut Vroom
dan Vetton, terdapatlima bentuk perbezaan di dalam corak kepimpinan demokratik.
Gaya atau bentuk kepimpinan yang tertentu bergantung kepada keadaan tertentu.
Gaya kepimpinan mi adalah seperti berikut.
1. Pemimpin
sendiri yang membuat keputusan dengan menggunakan maklumat yang ada pada waktu
tersebut.
2. Pemimpin
mendapatkan maklumat yang diperlukan dan staf di bawah arahannya, kemudian
membuat keputusan sendiri. Peranan staf hanya setakat pemberian maklumat yang
diperlukan sahaja dan mereka tidak terlibat di dalam persoalan menyelesaikan
masalah.
3. Pemimpin
menyampaikan masalah kepada mana-mana staf bawahannya yang relevan, secara
individu, untuk mengambil sesuatu keputusan.
4. Sesuatu
masalah disampaikan oleh pemimpin kepada staf bawahannya, untuk mendapatkan
idea-idea dan cadangan-cadangan. Keputusan kemudiannya diambil tidak semestinya
hasil daripada pengaruh staf.
5. Pemimpin
membincangkan sesuatu masalah bersaina staf bawahan untuk mencapai persetujuan
tentang penyelesaian masalab tersebut. Pemimpin tidak cuba mempengaruhi apa
juga keputusan yang perlu diambil, rnalah sanggup inenermia dan melaksanakan
keputusan yang mendapat sokongan sekalian ahli kumpulan.
PENDEKATAN
KONTINGENSI TERHADAP KEPIMPINAN PENDEKATAN LALUAN MATLAMAT
Salah seorang
tokoh yang turut menyumbangkan kepada teon kepiinpinan dan sudut situasi ialah
Profesor Robert House. Beliau menyatakan bahawa fungsi utama seorang pemimpin
ialah inembentuk matlamat penting bagi para pengikut atau para pekerjanya serta
menggariskan laluan-laluan ke arah pencapaian matlainat tersebut. Dengan inii
teorinya dinamakan teori laluan matlamat.
Secara lojik,
teori ini adalah mudah difahami dan diamalkan. Dalam situasi-situasi di mana
struktur kenja adalah kompleksdan mengelirukan, tugas pernimpin ialah membentuk
kerja-kerja agar para pekeija dapat mengikuti suatu laluan yang jelas.
Sebaliknya pula, jika tugas-tugas pekerja memang sudah jelas (umpamanya, di
barisan pemasangan) seorang pemimpin autokratik dan yang herorientasikan tugas
yang cuba menambahkan lagi struktur kerja, tentu sekali tidak akan menerima
sambutan yang baik dan para pekerja bawahannya. Seorang pemimpin yang
autokratik dan berorientasikan tugas biasanya disambut baik sebaliknya di dalam
situasi-situasi di mana terdapatnya ketegangan individu, tekanan dan
ketidakpuasan di kalangan pekerja.
Jika kerja berkenaan
dilakukan berulang-ulang dan berstruktur, laluan-laluan ke arah pencapaian
matlamat adalah jelas. ini bermakna bahawa jika pemimpin cuba menambahkan lagi
struktur kerja, ini tidak akan menambahkan lagi kepuasan atau mempertingkatkan
lagi prestasi kerja. Namun, jika tugas itu tidakjelas, pemimpin memanglah perlu
bertindak dan menyelesaikan mana mana kekeliruan yang timbul. Dengan ini,
pemimpin-pemimpin yang berkesan menggunakan dua dimensi kepimpinan sama ada
untuk menjelaskan laluan ataupun memudahkannya untuk dijalankan.
KEPIMPINAN YANG
BERKESAN
Ketiga-tiga
komponen kepimpinan (sifat-sifat, gaya dan kelakuan serta kepimpinan mengikut
situasi) memberi implikasi yang penting di dalam pengambilan dan latihan ke
arah mewujudkan pemimpin-pemimpin yang berkaliber. Umpamanya, pemimpinpemimpin
berkesan yang diketahui biasanya mempunyai sifatsifat kebijaksanaan dan
keyakinan diri. Maka calon-calon bolehlah diuji untuk mencari sifat-sifat
tersebut serta sifat-sifat lain yang dikaitkan dengan prestasi kerja. Apa yang diketahui tentang gaya-gaya
kepimpinanjuga menunjukkan bahawa latihan-latihan boleh diadakan dengan jayanya
untuk menjadikan pemimpin lebih bertimbang rasa dan beroriensekali, gaya
pemimpin mestilali bersesuaian dengan
tugas yang terlibat serta bersesuaian juga dengan staf bawahannya. Pernah
dinyatakan oleh Fiedler bahawa biasanya lebih mudah untuk menyusun semula
sesuatu tugas (kerja) daripada melatih semula pemimpin atau mengambil pemimpin
baru.
Berdasarkan
keterangan yang dibincangkan di dalam bab ini, garis-garis panduan berikut
boleh digunakan untuk menjadi pemimpin yang berkesan.
1. Mengetahui
dan melatih diri anda. Kebanyakan pemimpin terdiri daripada mereka yang
berpengaruh, pintar, agresif, herinisiatif dan mempunyai keyakinan diri dan kebolehan
menyelia. Maka, bagi bakal-bakal pemimpin dan juga pemimpin kini, Latihan
latihan dalam membuat keputusan, penilaian diri dan peningkatan keyakinan diri
adalah berfaedah.
2. Mengetahui
dan mengawal gaya anda. Gaya yang terbaik sekali bergantung kepada banyak
faktor (selain daripada berorientasikan tugas dan berperikemanusiaan). Maka
perlu bagi mereka menganalisis dan memahami gaya tersendiri untuk mengekalkan
suatu keadaan fleksibel supaya dapat dipadankan kepada situasi berkenaan.
3. Mempercayai
perkara-perkara terbaik tentang orang lain.
Bakal-bakal pemimpin harus mengikuti andaian-andaian Teori Y, McGregor. Dengan mempercayai bahawa manusia
adalah pandai, kreatif, sanggup bekerja, bertanggungjawab dan ingin menyelesai
kan masalah,
dapat meningkatkan lagi pertumbuhan sifat pemimpin yang berkesan.
4. Memenuhi
keperluan-keperluan staf ini merupakan secara mudah kenyataan pemikiran Maslow
dan McGregor. Tetapi di dalam amalannya, beraneka masalah dihadapi.
Umpamanya,
bagaimanakah dia mendorong pekerja yang keperluan mereka tidak dapat dipenuhi
melalui kerja mereka? Bagaimanakah dia dapat meyakinkan staf supaya
mempersetujui matlamat organisasi? McGregor telah mencadangkan suatu teknik
seperti penyertaan staf dan sesi-sesi dialog yang membincangkan perkara-perkara
seperti matlamat-matlamat organisasi.
5. Sesuaikan
kepada ciri-ciri kerja. Kajian-kajian Fiedler mencadangkan bahawa bagi
tugas-tugas kreatif. dan yang berbentuk keusahawan (seperti mencipta keluaran
baru atau membuka syarikat baru) adalah lebih wajar bagi anda untuk menubuhkan
matlamat yang menyeluruh untuk dijadikan panduan oleh staf, dan kemudiannya
ber~antung kepada budi bicara mereka untuk menjalankan kerja. Bagi kerja yang
dilakukan secara berulang-ulang pula, pemimpin biasanya menguatkuasakan suatu
set peraturan yang terancang dan rapi, untuk melaksanakan kerja.
6. Bertindak
sebagai pemimpin. Dalam semua hal, anda perlu bertindak sebagaimana yang
dijangka dan diingini oleh pengikut atau staf, agar mendapat sanjungan yang
setimpal dengan taraf pemimpin.
Comments
Post a Comment