PERANAN DAN TANGGUNGJAWAB KITA SEBAGAI GPM ( GURU PERPUSTAKAAN MEDIA)
Peringkat : Sekolah
Menengah dan Rendah
Jawatan : Guru
Perpustakaan dan Media
Waktu bertugas : Mengikut waktu
persekolahan. Bagi sekolah dua sesi, waktu berrtugas boleh disesuaikan
merangkumi kedua-dua sesi persekolahan.
A. Pengajaran dan Pembelajaran
1.
Membuat perancangan pengajaran,
melaksanakan pengajaran mata pelajaran
n
mengikut garis panduan dan tahap kebolehan murid.
2.
Merancang
dan mengajar mata pelajaran tidak melebihi 6 - 8 waktu seminggu.
3.
Merancang
dan melaksanakan tugas yang berkaitan dengan pengajaran
dan
pembelajaran.
![]() |
Memastikan mesyuarat jawatankuasa pss dilaksanakan |
B. Pengurusan
Pusat Sumber Sekolah
1.
Merancang, mengurus, menyelaras dan
melaksana sepenuh masa pengurusan Pusat Sumber Sekolah.
2.
Merancang, mengurus, menyelaras dan
melaksana program galakan membaca termasuk Program NILAM.
3.
Merancang, mengurus, menyelaras dan
melaksana program literasi maklumat dan literasi teknologi pendidikan.
4.
Merancang, mengurus, menyelaras dan
melaksana sepenuh masa pengurusan Pusat Sumber Sekolah
5.
Merancang dan
melaksana dasar, program jangka panjang
dan program tahunan Pusat Sumber Sekolah.
Ruang kecil bukan halangan untuk mengujudkan suasana ceria di PSS |
6.
Merancang pemerolehan, pembinaan dan
pengurusan koleksi yang
komprehensif,
seimbang dan kemaskini.
7.
Merancang,
menyelaras dan melaksana akses kepada koleksi Pusat Sumber Sekolah melalui satu
sistem pengesanan maklumat yang cekap dan berkesan melalui penggunaan carian
maklumat secara berkomputer.
8.
Merancang, menyelaras
dan membantu murid dalam mengenal pasti, mengesan dan menginterpretasi maklumat
yang terdapat di dalam dan luar Pusat Sumber Sekolah.
Kreativiti dan kesungguhan perlu |
9.
Merancang dan
melaksana perkhidmatan Pusat Sumber Sekolah yang dapat menyokong pelaksanaan
pengajaran dan pembelajaran.
10.
Merancang, menyelaras dan melaksana
program pembangunan staf
berkaitan
pengurusan dan perkhidmatan Pusat Sumber Sekolah.
11.
Bekerjasama dengan panitia mata
pelajaran dalam menggunakan pelbagai
kaedah instruksional berasaskan sumber dan teknologi pendidikan yang berkesan
untuk meningkatkan kualiti pengajaran dan pembelajaran.
12.
Bekerjasama dengan panitia mata
pelajaran dalam pentaksiran, penilaian dan penyampaian maklumat serta
penghasilan media.
13.
Bekerjasama dengan panitia mata
pelajaran dalam merancang, mengajar, menilai pengajaran dan pembelajaran
berkaitan kemahiran mengakses, mengguna dan mempersembahkan maklumat.
14.
Bekerjasama dengan Guru Penyelaras
Bestari / Guru Penyelaras ICT dalam memberi bantuan penggunaan teknologi
pendidikan, teknologi baru, undang-undang dan peraturan yang berkaitan dengan
penggunaan maklumat dan penghasilan pelbagai media.
15.
Merancang, mengurus dan melaksana
program dan aktiviti promosi berkaitan bahan, peralatan dan perkhidmatan yang
dapat memenuhi keperluan maklumat warga
sekolah.
16.
Mengurus
dan melaksana Mesyuarat Jawatankuasa Induk dan
Mesyuarat Jawatankuasa Kerja Pusat Sumber Sekolah.
17.
Menilai
keberkesanan pelaksanaan program, perkhidmatan dan penggunaan
Pusat Sumber Sekolah.
18.
Melaksana
tugas semakan stok dan inventori koleksi dan peralatan Pusat
Sumber Sekolah.
19.
Menjalankan
kajian / inovasi berkaitan peningkatan perkhidmatan dan
pengurusan Pusat Sumber Sekolah.
20.
Menyediakan
laporan serta analisis pelaksanaan pembangunan Pusat Sumber
Sekolah.
21.
Berhubung
dan bekerjasama dengan Bahagian Teknologi Pendidikan, Bahagian Teknologi Pendidikan Negeri, Pusat Teknologi Pendidikan Bahagian, Pusat Kegiatan Guru dan agensi
berkaitan untuk meningkatkan
perkhidmatan dan program Pusat Sumber Sekolah.
22.
Melaporkan pelaksanaan program Pusat
Sumber Sekolah kepada Bahagian
Teknologi Pendidikan melalui Pusat Kegiatan Guru dan Bahagian Teknologi Pendidikan Negeri.
C. Penglibatan
Profesional
1.
Menjadi ahli Persatuan Perpustakaan /
Pusat Sumber Sekolah Negeri.
2.
Menjadi pakar rujuk dalam pengurusan Pusat
Sumber Sekolah.
3.
Meningkatkan pengetahuan dan kemahiran dalam bidang teknologi pendidikan.
D. Am
1. Menjalankan
tugas-tugas lain yang diarahkan oleh pengurusan sekolah dari semasa ke semasa.
Usaha dan kerjasama berjaya mengujudkan keceriaan untuk bersama |
Comments
Post a Comment