Salam sejahtera,
Kini kita telah berada dalam tahun 2014. Terdapat dalam kalangan kita yang bertugas di tempat baharu. Maka bermulalah pula tugasan baharu. Jadi mungkin ada dalam kalangan kita yang mendidik dilantik sebagai Guru Perpustakaan Media( GPM). Mungkin bahan ini boleh membantu kita.

KANDUNGAN FAIL KUASA
 PUSAT SUMBER SEKOLAH

q  BAB 1    -  PENGENALAN KEPADA FAIL KUASA PUSAT
                    SUMBER SEKOLAH

q  BAB 2    -  MAKLUMAT PUSAT SUMBER SEKOLAH

q  BAB 3    -  JAWATANKUASA PENTADBIRAN PUSAT
                     SUMBER SEKOLAH

q  BAB 4    -  PENGAWAS PUSAT SUMBER SEKOLAH

q  BAB 5    -  PERATURAN PUSAT SUMBER SEKOLAH

q  BAB 6    -  PENGURUSAN & PENTADBIRAN PUSAT
                    SUMBER SEKOLAH

q  BAB 7    -  KOLEKSI BAHAN PUSAT SUMBER SEKOLAH

q  BAB 8    -  KEWANGAN PUSAT SUMBER SEKOLAH

q  BAB 9    -  ORGANISASI BAHAN PUSAT SUMBER
                    SEKOLAH

q  BAB 10  -  AKTIVITI PUSAT SUMBER SEKOLAH

q  BAB 11  -  STOK DAN INVENTORI PUSAT SUMBER
                    SEKOLAH

q  BAB 12  -  SIRKULASI / EDARAN BAHAN PUSAT
                    SUMBER SEKOLAH

q  BAB 13  -  PERKHIDMATAN PUSAT SUMBER SEKOLAH

q  BAB 14  -  AUTOMASI PUSAT SUMBER SEKOLAH

q  BAB 15  -  PROGRAM BACAAN ( NILAM )




  BAB SATU

PENGENALAN KEPADA FAIL KUASA
PUSAT SUMBER SEKOLAH


1.1  Pendahuluan
           
Fail kuasa  merupakan satu aspek penting yang perlu dititikberatkan dalam pengurusan dan pentadbiran sesebuah pusat sumber sekolah ( PSS ). Fail Kuasa merupakan rekod penting tentang dasar / polisi dan keputusan-keputrusan yang diambil mengenai satu-satu prosedur PSS.

Anggapan yang mengatakan bahawa Fail Kuasa itu sama dengan Rancangan Pembangunan PSS ( Blue Print ) adalah salah . Dengan itu segala perkhidmatan , proses kerja , program dan aktiviti yang dirancang dilaksanakan mengikut landasan yang ditetapkan dalam Fail Kuasa.

Fail Kuasa merupakan satu rekod tentang penyataan dasar dan keputusan yang diambil tentang satu-satu prosedur PSS . Fail Kuasa PSS harus dirangka secara kolektif oleh Ahli Jawatankuasa PSS dan perlu diubah suai dari semasa ke semasa mengikut keperluan PSS berkenaan .


1.2  Tujuan

Fail Kuasa PSS disedikan dengan tujuan :

1.    Tidajk menjejaskan pengurusan PSS apabila berlaku pertukaran Guru Perpustakaan dan Media .
2.    GPM baru dapat terus menyambung kerja dan tugas dengan merujuk Fail Kuasa yang disediakan .
3.    Mengelak berlakunya percanggahan idea dalam proses kerja di kalangan ahli jawatankuasa dan kakitangan PSS
4.    Dapat mewujudkan satu penyelarasan dan kesinambungan dalam pengurusan dan pentadbiran PSS .


1.3  Isi Kandungan

1.    Bahagian-bahagian dalam Fail Kuasa

Fail Kuasa PSS terdiri daripada bahagian-bahagian yang dinyatakan :
a.    Muka surat judul
b.    Pengenalan Kepada Fail Kuasa
c.    Isi Kandungan Fail Kuasa
d.    Kandungan dan pindaan mengikut bab
2.    Sususan Kandungan Fail Kuasa

Kandungan dalam Fail Kuasa hendaklah disusun seperti berikut :
a.    Setiap bab akan dinamakan mengikut tajuk utama
b.    Selepas tajuk utama akan disusun pula kandungan bab berkenaan
c.    Borang berkuatkuasa bab berkenaan yang telah disahkan – Lampiran A - kertas kuning
d.    Jika ada pindaan akan disususn di akhir bab berkenaan mengikut bilangan pindaan – Lampiran B – kertas hijau


1.4  Prosedur Pindaan

Langkah-langkah membuat pindaan dalam Fail Kuasa PSS :

1.    Kaji semula bahagian-bahagian yang perlu dibuat pindaan / tambahan
2.    Guru Perpustakaan dan Media perlu menyediakan draf pindaan/ tambahan berkenaan
3.    Draf pindaan / tambahan tersebut hendaklah dibentangkan dalam Mesyuarat Jawatankuasa Induk PSS untuk mendapatkan kelulusan
4.    Selepas mendapat kelulusan , GPM hendaklah memasukkan pindaan tersebut dalam Borang Pindaan dan mendapatkan tandatangan untuk pengesahan ( Pengetua / Guru Besar )
5.    Tarikh berkuat kuasa pindaan tersebut ialah tarikh mendapat kelulusan ( tarikh mesyuarat )




Lampiran A



BORANG PENGESAHAN BAB FAIL KUASA PSS 


KANDUNGAN DALAM BAB INI TELAH DIBENTANG DAN DIPERSETUJUI

DALAM MESYUARAT AHLI JAWATANKUASA INDUK KALI KE - …………

YANG TELAH DIADAKAN PADA ........................................


Disediakan oleh :                                                           Disahkan oleh :

(                                  )                                            (                                    )

Cap :                                                                         Cap :



Guru Perpustakaan dan Media                                  Pengetua / Guru Besar


Tarikh :                                                                      Tarikh :



 

·         Gunakan Kertas Berwarna Kuning














Lampiran B
  


BORANG PINDAAN / POLISI FAIL KUASA PSS 


Pindaan : Bil . ............/ Tahun : ................

BAB         : .........................................................................................................



Ceraian Bab

Perkara

Tarikh Dikuatkuasa

Tarikh Dimansuh

DASAR / POLISI ASAL









PINDAAN / TAMBAHAN DASAR / POLISI 









KEPUTUSAN TERSEBUT DI ATAS TELAH DIBUAT DALAM MESYUARAT
JAWATANKUASA INDUK PUSAT SUMBER SEKOLAH KALI ........./...........
YANG TELAH DIADAKAN PADA ....................................


Disediakan oleh :                                                           Disahkan oleh :

.....................................                                           ........................................
(                                  )                                            (                                    )


Guru Perpustakaan dan Media                                  Pengetua / Guru Besar

Tarikh :                                                                      Tarikh :



* Gunakan  Kertas berwarna Hijau






BAB DUA

MAKLUMAT PUSAT SUMBER
SMK DATO’ ABDUL RAHMAN YAAKUB , BOTA


2. 1. Sejarah Penubuhan Pusat Sumber


2.2   Lokasi PSS


Pelan


2.3 Visi Pusat Sumber

Pusat Cemerlang, Pelajar Gemilang


2.4 Misi PSS

      Merealisasikan  visi PS dan berazam untuk menawarkan :
1.    Kemudahan yang berfungsi sebagai Pusat Sumber Maklumat
      Sekolah .
2.    Sumber-sumber dan aktiviti yang dapat menyumbang kepada 
           pembelajaran sepanjang hayat
3.    Menyediakan tempat yang selesa , ceria dan kondusif untuk aktiviti pembelajaran.


2.5 Piagam PSS

Kami warga Pusat Sumber SMKDARY  dengan janji ikhlas dan bertanggungjawab sesungguhnya  berhasrat secara berterusan akan :

1.  Memberi layanan yang adil dan saksama kepada semua pelajar.
2.  Mengurus  dan menyediakan perkhidmatan terbaik  ke arah  
      kecemerlangan pelajar
3.  Mewujudkan iklam pusat sumber yang kondusif untuk pembelajaran
4.  Sentiasa peka dan responsif kepada kehendak pelanggan dan
     sanggup menerima sebarang pandangan dan cadangan .





2.6 Matlamat PSS

1.  Meningkatkan mutu pendidikan di sekolah.
2.  Membentuk profesion perguruan yang berilmu, dinamis, kreatif, inovatif  
     dan berdisiplin untuk membantu pembinaan sahsiah guru-guru supaya   
     dapat memainkan peranan yang berkesan dalam pembangunan negara,   
     bangsa dan agama.
2.    Membentuk golongan pelajar yang berilmu, kreatif dan berdisiplin untuk membantu sahsiah pelajar supaya dapat memainkan peranan positif.


2.7 Objektif PSS
                 
  1. Menyediakan sumber-sumber bagi kemudahan guru dan pelajar.
  2. Menggalakkan para pelajar dan guru-guru menggunakan
           kemudahan pengajaran dan pembelajaran di pusat sumber 
  1. Meningkatkan profesionalisme guru
  2. Mengumpul, menyimpan dan mengedar pelbagai jenis maklumat.
  3. Membina program media untuk pengajaran dan pembelajaran.


2.8 Fungsi dan Peranan PSS

Pusat Sumber sekolah memainkan peranan penting untuk menawarkankemudahan dan laluan intelektual kepada maklumat .

Pusat Sumber SMKDARY akan berusaha untuk menyediakan perkhidmatan terbaik dengan menawarkan sumber-sumber aktiviti yang dapat menyumbang kepada pembelajaran sepanjang hayat .



















BAB TIGA  


JAWATANKUASA PENTADBIRAN PUSAT SUMBER SEKOLAH


1.    Carta organisasi Jawatankuasa Induk Pusat Sumber Sekolah
2.    Carta organisasi Jawatankuasa Kerja Pusat Sumber Sekolah
3.    Senarai tugas Jawatankuasa Induk Pusat Sumber Sekolah
4.    Senarai tugas Jawatankuasa Kerja Pusat Sumber Sekolah




SENARAI TUGAS JAWATANKUASA INDUK PUSAT SUMBER SEKOLAH



1.            Merancang kewujudan PSS dan merangka peranan, kepentingan dan strategi perkembangannya.

2.            Menentukan sumber kewangan PSS.

3.            Mengagih dan menyelaraskan peruntukan dalam pembelian bahan-bahan PSS seperti bahan cetak (buku dan lain-lain), media teknologi dan bahan-bahan bantu mengajar/ belajar.

4.            Melakukan anggaran perbelanjaan mengurus PSS yang dikemukakan oleh Jawatankuasa Kerja.

5.            Bertanggungjawab dalam pengurusan penggunaan. Contohnya: menentukan jadual tugas, jadual waktu penggunaan PSS, peruntukan masa pinjaman dan lain-lain

6.            Merangka strategi perkembangan PSS iaitu membuat unjuran mengenai keperluan-keperluan di masa akan datang. Contoh-contohnya: keperluan fizikal, keperluan bahan-bahan dan kegiatan-kegiatan lain seperti pameran dan sebagainya.

7.            Merancang untuk mendapatkan bantuan daripada pihak-pihak tertentu dalam bentuk moral dan material. Contohnya: wang tunai, buku-buku, bahan bantu mengajar, bahan media teknologi, kepakaran tertentu dan sebagainya.



SENARAI TUGAS SETIAUSAHA / GURU PERPUSTAKAAN MEDIA


  1. Merancang dan mengajar mata pelajaran antara 6 – 8 waktu seminggu
  2. Merancang dan melaksanakan dasar dan program tahunan Pusat Sumber Sekolah
  3. Merancang dan mengurus belanjawan tahunan Pusat Sumber sekolah
  4. Merancang pemerolehan dan pembinaan koleksi yang komprehensif , seimbang dan kems kini
  5. Merancang dan melaksanakan Program Kemahiran Maklumat dan perkhidmatan Pusat Sumber Sekolah yang dapat menyokong pelaksanaan pengajaran dan pembelajaran
  6. Merancang dan mengurus program pembacaan ( Program NILAM ) dan pembudayaan ilmu
  7. Merancang , melaksana dan menyelaras program pembangunan staf dan program latihan dalaman berhubung dengan pusat sumber sekolah .
  8. Merancang dan mengurus program promosi Pusat Sumber Sekolah
  9. Bekerjasama dengan guru-guru dalam pelaksanaan pengajaran dan pembelajaran berasaskan sumber secara kolaboratif
  10. Berhubung dan bekerjasama dengan BTPN / PKG / Perpustakaan Awam untuk meningkatkan perkhidmatan dan promosi pusat sumber sekolah
  11. Menyelia dan mengurus bahan-bahan pusat sumber sekolah
  12. menyelia dan mengedar minit mesyuarat JK Induk / Kerja pusat sumber sekolah
  13. Memantau dan mengawal selian pelaksanaan program pusat sumber sekolah
  14. Melaksanakan tugas semakan stok dan inventori peralatan pusat sumber sekolah.
  15. Mempromosi dan menjadi ahli Persatuan Pusat Sumber Sekolah Negeri
  16. Menjalankan penyelidikan / kajian tindakan berhubung dengan perkhidmatan pusat sumber sekolah
  17. Menyediakan laporan serta analisis pelaksanaan pembangunan, pengurusan program dan aktiviti serta kewangan pusat sumber sekolah
  18. Menghantar data dan laporan pelaksanaan Program Pusat Sumber dan NILAM kepada BTP melalui PKG dan BTPN
  19. Menjalankan tugas-tugas lain yang diarahkan oleh pengurusan sekolah dari semasa ke semasa.


SENARAI TUGAS GURU PERPUSTAKAAN


1.            Membantu GPM / Penyelaras dalam pengurusan dan pentadbiran PSS
2.            Mengkelas, merekod dan mengkatalog koleksi bahan perpustakaan
3.            Menjalankan kerja-kerja membaikpulih, menyemak dan menghapuskira koleksi/bahan perpustakaan
4.            Menceriakan suasana perpustakaan supaya dapat menarik minat pelajar menggunakan perpustakaan
5.            Menyediakan rancangan pembangunan fizikal, perabot dan koleksi bahan
6.            Menyediakan perancangan dan melakukan promosi  aktiviti perpustakaan yang bersesuaian dengan objektif PSS
7.            Menubuhkan J/Kuasa  Guru Pembantu Perpustakaan  dan pengagihan bidang tugas
8.            Mengadakan orientasi bagi pelajar-pelajar baru supaya mereka tahu menggunakan PSS dengan baik dan betul
9.            Mempromosi dan mempamerkan koleksi bahan-bahan baru yang diterima untuk makluman guru dan pelajar
10.         Mengatur jadual waktu penggunaan perpustakaan mengikut keperluan di sekolah
11.         Melatih dan menyelia Kerani dan Pengawas Perpustakaan untuk membantu menguruskan perpustakaan
12.         Memberi khidmat nasihat dan kepakaran kepada pihak yang memerlukan.
13.         Memperoleh dan menyemak Bibliografi-bibliografi, Katalog-katalog daripada penerbit-penerbit atau punca-punca tertentu untuk mengetahui jenis-jenis buku yang perlu dan dapat dibeli.
14.         Mengajar kemahiran pengendalian maklumat kepada guru-guru, dan pelajar mengikut keperluan.
15.         Menjalankan kerja menyemak stok pada hujung tahun




SENARAI TUGAS KETUA BIDANG / KETUA PANITIA


1.            Membantu J/Kuasa PSS memilih dan mendapatkan  alat dan bahan pengajaran dan pembelajaran yang sesuai untuk kegunaan guru dan pelajar
2.            Membantu J/Kuasa PSS menilai keberkesanan alat dan bahan media yang dibeli atau dihasilkan sendiri
3.            Menjalankan tugas-tugas lain seperti yang diarahkan oleh Pengetua
4.            Merancang pembangunan koleksi bahan mengikut mata pelajaran.
5.         Membantu menyusun, mempromosi dan menyediakan senarai alat/bahan mengikut kemudahan guru-guru.



SENARAI TUGAS JAWATANKUASA KERJA PUSAT SUMBER SEKOLAH


1.            Menyelaraskan semua program media yang dirancang dan dilaksanakan.

2.            Mendapatkan peruntukan perbelanjaan pengurusan dan pembangunan Pusat Sumber.

3.            Menyediakan anggaran perbelanjaan tahunan PSS untuk dimajukan ke Jawatankuasa Induk.

4.            Menyediakan laporan tahunan Pusat Sumber Sekolah.

5.            Merancang dan melaksanakan program perkembangan kakitangan.

6.            Memberi khidmat nasihat dan kepakaran kepada pihak yang memerlukan.

7.            Menggalakkan guru dan pelajar menggunakan pelbagai media pendidikan yang terdapat di Pusat Sumber.

8.            Bertindak sebagai penghubung antara pihak sekolah dengan agensi-agensi kerajaan dan swasta dalam perkara-perkara yang berkaitan dengan aktiviti Pusat Sumber.



SENARAI TUGAS GURU MEDIA PENDIDIKAN


1.            Membantu Penyelaras PSS dalam pengelolaan, pentadbiran dan penggunaan PSS
2.            Melaksanakan aktiviti-aktiviti yang dirancang oleh J/Kuasa Induk
3.            Menyedia dan menyesuaikan  Jadual Waktu TVP dan lain-lain media Teknologi
4.            Memastikan guru-guru membuat catatan pada buku rekod berkenaan
5.            Membuat  penilaian terhadap program TVP dari semasa ke semasa.
6.            Menyediakan laporan-laporan mengenai penggunaan Rancangan TVP dan bahan-bahan media teknologi lain kepada J/Kuasa Induk PSS
7.            Memberi pendedahan dan latihan mengenai penggunaan Media Teknologi di PSS kepada guru-guru lain, Kerani PSS dan Pengawas
8.            Mengesyor dan menggalakkan penggunaan sumber-sumber  bagi meninggikan tahap pencapaian pengajaran dan pembelajaran
9.            Mengurus dan mengelolakan usaha-usaha produksi dan duplikasi sumber-sumber perisian media teknologi di PSS
10.         Bertanggungjawab dalam penyusunan perkakas dan perisian media teknologi di PSS
11.         Membuat penilaian mengenai perkhidmatan dan penggunaan bahan teknologi di PSS
12.         Mengenalpasti dan mencadangkan kemasukan alat/ teknologi baru mengikut keperluan dan kemampuan sekolah.
13.         Tugas-tugas lain yang diarahkan oleh Penolong Kanan Pentadbiran dan Pengetua



SENARAI TUGAS PEMBANTU PERPUSTAKAAN


URUSAN AWAM

a.            Mengawal perpustakaan semasa dibuka
b.            Mengaturkan buku-buku yang telah dipulangkan di atas rak-rak
c.            Menjaga kebersihan perpustakaan

PINJAMAN

a.            Menguruskan hal-hal yang berkaitan dengan pinjaman
b.            Menyemak buku-buku yang dipulangkan
c.            Mengirimkan notis peringatan kepada peminjam-peminjam yang belum memulangkan buku
d.            Menyediakan perangkaan mengenai pinjaman

PEMBELIAN

a.            Menjalan kerja perkeranian mengenai pembelian seperti menyediakan senarai pesanan, menaipkan surat dan menyemak bahan-bahan yang baru dibeli

MEMPROSESKAN BUKU-BUKU

a.            Menyediakan senarai rak
b.            Menulis nombor panggilan di atas tiap-tiap buku
c.            Menyediakan kocek dan slip tarikh bagi setiap buku
d.            Menyediakan kad-kad katalog serta lain-lain kerja berkaitan dengan memproses buku, majalah dan sebagainya

MEMPERBAIKI BUKU

a.            membaikpulih buku-buku yang rosak atau koyak
b.            menjilid majalah dan lain-lain yang perlu

BAHAN-BAHAN YANG BUKAN BERBENTUK BUKU

a.            Menyediakan bahan-bahan yang bukan berbentuk buku seperti gambar-gambar, guntingan akhbar dan sebagainya
MENAIP

a.            Pengautomasian PSS
b.            Menaip kad-kad Katalog bagi setiap buku, senarai buku dan sebagainya

REKOD

a.            Merekod dan menyimpan mengenai bahan-bahan dan kewangan PSS
b.            Menguruskan hal-hal berkaitan dengan 'Stock Checking'/Penyemakan Stok
c.            Menyusun Kad-kad Katalog

SERANTA

a.            Menyediakan Pameran Buku, Papan Kenyataan dan sebagainya

LAIN-LAIN TUGAS

a.            Menolong guru-guru PSS dalam pentadbiran am dan sebagainya
b.            Menjalankan tugas-tugas lain mengenai PSS yang diarahkan oleh Guru-guru PSS, Penyelaras PSS (GKP 1) dan Pengetua



4.2       PROSEDUR PEMILIHAN PENGAWAS

1.            Pengawas dilantik daripada para pelajar tingkatan 1,2,3,4,5
2.            Perlantikan Pengawas dilantik oleh AJK PSS dan Guru-guru.
3.            Bilangan Pengawas PSS bergantung kepada keperluan PSS.
4.            Sediakan jadual bertugas Pengawas PSS

Contoh :-

1. WAKTU BERTUGAS

SESI PAGI

HARI
WAKTU REHAT
SELEPAS SEKOLAH
ISNIN
10.00 - 10.20 a.m
  2.10  - 4.30 p.m
SELASA - KHAMIS
10.00 - 10.20 a.m
  2.10  - 4.30 p.m
JUMAAT
  10.00 - 10.20 a.m
 2.30  - 4.30 p.m
                         
            SESI PETANG

HARI
WAKTU REHAT
SEBELUM  SEKOLAH
ISNIN
3.00 – 3.20  p.m
9.00  - 12.00 a.m
SELASA - KHAMIS
  3.00 – 3.20  p.m
9.00 – 12.00 a.m
JUMAAT
3.00 – 3.20  p.m
9.00 – 11.30 a.m



2. PERATURAN PENGAWAS PSS


PAKAIAN SERAGAM PSS

1.    Pakaian seragam PSS seperti yang ditetapkan oleh AJK Induk/Kerja PSS dan dipersetujui oleh pihak Pentadbir.

2.    Majlis Perlantikan Pengawas PSS diberi surat perlantikan dan lencana Pengawas PSS

3.    Sekiranya diwujudkan AJK Pengawas PSS, senarai tugas yang  dicadangkan adalah seperti :-
Contoh :-  





TUGAS JAWATANKUASA PENGAWAS PSS
 
AJK / KETUA PSS

·         Mempengerusikan setiap mesyuarat J/K Pengawas
·         Bertanggungjawab di atas perjalanan Lembaga PSS
·         Menjalankan tugas-tugas yang diarahkan oleh Guru Penasihat
 
AJK / NAIB KETUA PSS

·         Mempengerusikan mesyuarat jika tiada Ketua PSS
·         Menjalannkan tugas-tugas khas yang diarahkan oleh Guru Penasihat PSS
·         Menanggung bersama perjalanan Lembaga PSS
 
AJK / SETIAUSAHA

·         Menyediakan agenda dan minit mesyuarat
·         Menyediakan surat menyurat
·         Menyediakan Laporan aktiviti untuk direkodkan
 
AJK / NAIB SETIAUSAHA

·         Menjalan tugas S/U semasa ketiadaannya
·         Menyediakan agenda dan minit mesyuarat
·         Menyediakan surat menyurat
·         Meyediakan laopran aktiviti dan untuk direkodkan
 
AJK / BENDAHARI

·         Menerima wang yang dikutip daripada hasil denda, komputer dan aktiviti yang dijalankan
·         Menyerahkan wang kepada Guru Penasihat
·         Menyediakan Laporan Kewangan
 
PENGAWAS HARIAN

·         Memastikan PSS yang bertugas dibawahnya melaksanakan semua tugas yang diberi
·         Mencatat kedatangan Pengawas
·         Menyediakan Laporan kehadiran Pengawas PSS
 
 































AJK / BIRO KECERIAAN

·         Memastikan suasana PSS sentiasa ceria
·         Menghias dan menyediakan Sudut Pameran
·         Memberi idea atau pandangan untuk menceriakan PSS
 
AJK / BIRO DISPILIN

·         Memastikan Pengawas PSS berdisplin
·         Menyediakan Fail Displin
·         Mengedarkan surat amaran pertama, kedua dan ketiga
·         Menyediakan laporan displin kepada Guru Penasihat
 
 





























4.    Borang Kebenaran

5.    Surat Pelantikan

4.3 SISTEM MERIT PENGAWAS PSS 




































  BAB LIMA

PERATURAN PUSAT SUMBER SEKOLAH

5.1 Peraturan Am
5.2 Peraturan Khusus
5.3 Peraturan penggunaan alat / ruang
5.4 Peraturan Pinjaman dan Pemulangan bahan / alat

 
5.1       PERATURAN-PERATURAN PERPUSTAKAAN

Disiplin

1.    Pelajar diminta senyap apabila memasuki perpustakaan.
2.    Pelajar mesti beratur semasa meminjam atau memulangkan buku.
3.    Pelajar tidak dibenarkan makan, minum atau tidur di dalam Perpustakaan.
4.    Pelajar tidak dibenarkan membuka tutup suis-suis dan mengubah kedudukan kerusi meja di dalam perpustakaan tanpa kebenaran guru PSS.
5.    Pelajar dikehendaki duduk di tempat-tempat yang disediakan dan tidak dibenarkan berhimpun di rak-rak, pintu dan kaunter.
6.    Pelajar dikehendaki memasukkan kembali kerusi ke bawah meja dengan kemas selepas digunakan.
7.    Pelajar tidak boleh mengadakan mesyuarat atau perjumpaan di dalam perpustakaan tanpa kebenaran.
8.    Pelajar tidak dibenarkan masuk ke perpustakaan semasa sesi pembelajaran tanpa diiringi guru.
9.    Pelajar dikehendaki meletakkan beg mereka di luar perpustakaan di tempat yang disediakan.

Bahan-bahan Perpustakaan

1.    Pelajar mesti menggantikan kos buku-buku yang dihilangkan, diconteng atau dirosakkan.
2.    Akhbar atau majalah hendaklah dikembalikan ke tempat asal dan tidak dibenarkan dibawa keluar dari Perpustakaan.
3.    Buku-buku yang selesai digunakan hendaklah diletakkan di tempat disediakan.

Pakaian

1.    Pakaian mestilah kemas dan lengkap sewaktu berada dalam perpustakaan.
2.    Jaket, baju panas dan lain-lain pakaian selain pakaian sekolah adalah tidak dibenarkan dipakai atau dibawa masuk ke Perpustakaan.

Peringatan:    Tindakan boleh diambil pada pelajar-pelajar yang melanggar
 peraturan Perpustakaan.
5.2       PERATURAN PENGGUNAAN PSS UNTUK GURU

1.    Guru-guru perlu mengisi Buku Penggunaan bilik semasa menggunakan bilik Pusat Sumber (Perpustakaan atau Bilik Audio Visual.

2.    Guru-guru pengiring perlu mengawal disiplin pelajar di dalam bilik-bilik Pusat Sumber.

3.    Sebarang tempahan penggunaan bilik perlu dibuat sekurang-kurangnya sehari sebelum hari penggunaan.

4.    Semua peminjaman bahan dan buku perlu dibuat dengan pengawasan Pengawas Pusat Sumber bertugas atau Guru PSS.

5.    Guru-guru perlu memastikan semua suis ditutup dengan elok dan bilik dikunci selepas menggunakan bilik-bilik Pusat Sumber.
 

 
5.3       PERATURAN PENGGUNAAN BILIK APD

Disiplin

1.    Pelajar diminta senyap apabila memasuki bilik APD.
2.    Pelajar tidak dibenarkan makan, minum atau tidur di dalam bilik APD.
3.    Pelajar tidak dibenarkan membuka tutup suis-suis televisyen, video, radio atau peralatan lain serta mengubah kedudukan peralatan ini tanpa kebenaran.
4.    Pelajar dikehendaki menyusun semula kerusi meja sebelum meninggalkan bilik ini.
5.    Pelajar tidak dibenarkan masuk ke bilik APD semasa sesi pembelajaran tanpa diiringi guru.
6.    Pelajar dikehendaki meletakkan beg mereka di luar bilik  APD di tempat yang disediakan.

Bahan-bahan bilik APD

1.    Sebarang perisian seperti cakera padat, kaset, pita video dan lain-lain tidak dibenarkan ditayang tanpa kebenaran Guru PSS.
2.    Segala perisian di dalam bilik  APD tidak boleh dikeluarkan dari bilik ini tanpa pengetahuan Guru PSS.

Pakaian

1.    Pakaian mestilah kemas dan lengkap sewaktu berada dalam bilik APD
2.    Jaket, baju panas dan lain-lain pakaian selain pakaian sekolah adalah tidak dibenarkan dipakai atau dibawa masuk ke bilik APD

5.4       PINJAMAN DAN PEMULANGAN BAHAN / ALAT


Pinjaman Buku Rak Terbuka

1.            Pastikan nama yang tertera dikad perpustakaan yang digunakan adalah kepunyaan si peminjam.
2.            Pastikan peminjam berkenaan tidak berhutang apa-apa dengan perpustakaan

Contoh :-

-          Buku-buku yang dipinjam telah dipulangkan dan denda telah dibayar (jika ada). Peminjam yang masih berhutang tidak boleh meminjam apa-apa dari perpustakaan sehingga beliau menjelaskan hutangnya.

3.            Semua pelajar meminjam buku dengan menggunakan kad matrik ( bar
kod ) menggunakan system pustakawan berkomputer .
4.            Cop tarikh pemulangan buku pada helaian kertas 'Tarikh Pulang' (dibelakang buku).
5.            Serahkan buku kepada si peminjam dan kad pinjaman
6.            Pastikan semua data pinjaman buku dibuat menggunakan system pustakawan berkomputer .

PERINGATAN.

·                     Tempoh pinjaman sebuah buku ialah 5 hari buku rujukan dan 5 hari BF
·                     Seorang pelajar dibenarkan meminjam  3 buah buku sahaja pada satu-satu masa (kecuali PPSS)
·                     Pinjaman buku rak terbuka boleh dilakukan pada waktu rehat dan juga selepas waktu sekolah. (Dalam kes-kes tertentu, pelajar boleh meminjam di luar waktu pinjaman melalui guru atau Kerani Perpustakaan)
·                     Seorang guru hanya dibenarkan dibenarkan meminjam maksimum 30 buku pada satu-satu masa dalam jangka masa 3 bulan . Bagi peminjaman seterusnya, beliau mestilah memulangkan buku-buku yang dipinjam sebelumnya.
·                     Pengawas PSS yang bertugas di kaunter mesti menjalankan tugas dengan tenang dan senyap
·                     Pelajar mestilah beratur dengan senyap dihadapan kaunter peminjaman. Pelajar yang ingkar tidak akan dilayan







Pemulangan Buku Rak Terbuka


1.            Pastikan tarikh buku dipulangkan tidak lewat daripada 'Tarikh Pulang' yang sepatutnya
2.            Jika buku lewat dipulangkan, peminjam akan didenda Jika peminjam berkenaan tidak dapat membayar dendanya pada waktu itu, beliau boleh membayar pada lain hari
3.            Setiap kutipan denda hendaklah dicatat dalam ;Buku Denda' dan wang diserahkan kepada Bendahari pada hari yang sama
4.            Jika buku yang dipinjam hilang, peminjam diminta membayar harga asal buku berkenaan 
5.            Lewat sehari para pelajar akan dikenakan denda sebanyak 10 sen .
Denda akan dikenakan mengikut bilangan hari lewat bagi setiap buku .
6.            Sekiranya pelajar tidak mampu membayar denda kerana kecuaian sendiri
Maka mereka tidak akan dibenarkan meminjam buku sehingga denda dilangsaikan .



KELAYAKAN PEMINJAM DAN JUMLAH PINJAMAN

SYARAT UMUM

Staff
q  Guru dan Pekerja
q  Mempunyai kad pinjaman buku  kad matrik berkod bar
q  Tidak dibenarkan meminjamkan kad kepada orang lain.

PELAJAR BIASA

Contoh
q  Pelajar Tingkatan I hingga Vl.
q  Kad Pinjaman Buku  - kad matrik berkod bar.
q  Maksima 3 buah buku - sekali pinjam

PELAJAR TINGKATAN VI 

Contoh
q  Kad pinjaman matrik berkod bar
q  2 buku rak terbuka
q  1 buku rak tertutup
q  Maksima 3 buah buku dari mana-mana kombinasi - sekali pinjam (Budi bicara sekolah).




PENGAWAS PUSAT SUMBER DAN PENGAWAS SEKOLAH

Contoh
q  Tingkatan III dan V.
q  Kad pinjaman matrik berkod bar
q  Tingkatan VI :
q  Berhak meminjam maksima 5 buku pada satu-satu masa

GURU

Contoh
q  Kad Matrik berkod bar
q  30 buah buku dari rak terbuku atau rak tertutup ( budi bicara )

TEMPOH PINJAMAN

Contoh
q  Buku rak tertutup - sehari
q  Buku rak terbuka - 1 minggu
q  Majalah - selepas berusia sebulan
q  Bank Soalan - 2 jam (rujukan dalam perpustakaan sahaja).

PEMINJAMAN DAN PEMULANGAN

Contoh
q  Mengikut jadual waktu penggunaan PSS.

PERATURAN PINJAMAN

Contoh
q  Kad tidak boleh dipindah hak milik
q  Tanggungjawab pelajar menjaga buku yang dipinjam. Jika hilang, pelajar wajib membayar balik mengikut harga asal buku tersebut.
q  Sila beratur semasa melakukan proses pinjaman dan pastikan dalam keadaan senyap.
q  Sila pastikan tarikh pemulangan tidak lewat dari 'tarikh pulang'. Jila lewat, tindakan akan diambil.
q  Kertas soalan Tahun Lepas/Bank Soalan - Jika didapati pelajar mencoteng atau menghilangkannya, pelajar wajib membayar harga fotostat untuk setiap muka surat.
q  Sekiranya melanggar peraturan yang ditetapkan, kad pelajar akan ditahan.

KAD PINJAMAN.

q  Menggunakan kad yang ditetapkan oleh PSS.
q  Sistem Kad :-
q  Cara pengedaran Kad PSS ditentukan oleh Setiausaha PSS.
CONTOH KAD.

       
         




  



















    BAB ENAM


PENGURUSAN DAN PENTADBIRAN PUSAT SUMBER SEKOLAH


6.1  PENGURUSAN SISTEM FAIL PSS


1.            Fail Jawantankuasa Induk                            - Carta Organisasi   
2.         Fail Jawatankuasa Kerja                             -  Senarai AJK         
3.         Fail  Jawatankuasa Pengawas                  -  Minit Mesyuarat
4.         Fail Meja
     -     SenaraiTugas           - Senarai Semak
      -     Prosedur Kerja         - Buku Catatan Tugas Seharian
5.         Fail Pekeliling PSS
6.         Fail Aktiviti
-          Laporan aktiviti yang dijalankan
-          Perancangan
7.        Fail Surat – BTP / BTPN  / PKG
-          Surat keluar/masuk PSPN/PKG
8.        Fail Perkhidmatan Komputer ( Jika Perlu )
9.        Fail Surat-surat Rasmi PSS
10. Fail Program NILAM
11. Fail Jadual Waktu Siaran TV. Pendidikan
12. Fail Projek Khas
13. Fail Program Pemuafakatan
14. Fail Jawatankuasa Hapus kira dan Pelupusan
15. Fail Jawatankuasa Pemilihan Bahan
16. Fail Pembelian ( PCG )

·                     Setiap fail ini perlu mengikut Sistem Fail setiap sekolah


6.2  REKOD-REKOD PENGGUNAAN , PINJAMAN DAN PEMULANGAN


  1. Rekod Perolehan Buku
  2. Rekod Perolehan Bahan Bukan Buku
  3. Rekod Perolehan Majalah
  4. Rekod Perolehan Akhbar
  5. Rekod Pinjaman Buku – Guru dan Pelajar
  6. Rekod Pinjaman Bukan Buku – Guru dan pelajar
  7. Rekod Pinjaman Kelompok / Bulk Loan
  8. Rekod Pinjaman Peralatan  – Guru dan Pelajar
  9. Rekod Aktiviti PSS
  10. Rekod Penggunaan Bilik
  11. Rekod Penggunaan komputer / internet
  12. Rekod Kedatangan ke PSS
  13. Rekod Pelawat
  14. Rekod Bertugas Jawatankuasa Kerja PSS
  15. Rekod Bertugas Pengawas PSS


6.3  RANCANGAN TAHUNAN PUSAT SUMBER

6.4  LAPORAN PUSAT SUMBER  ( BULANAN DAN TAHUNAN 0

6.5  RANCANGAN PEMBANGUNAN PSS / BLUE PRINT

6.6  DOKUMENTASI
































BAB TUJUH

KOLEKSI BAHAN PUSAT SUMBER SEKOLAH

           
1.1         DASAR PEMILIHAN DAN PEMBINAAN KOLEKSI

1.1.1     Dasar Pemilihan dan Pembinaan koleksi ini perlulah diselaraskan dengan :

  1. Falsafah Pendidikan Kebangsaan
  2. Manifesti Perpustakaan sekolah IFLA / UNESCO
  3. Garis Panduan Perpustakaan Sekolah
  4. Objektif jangka pendek dan jangka panjang sekolah
  5. Kurikulum sekolah

1.1.2     Koleksi yang dipilih dan dibina hendaklah dapat :

1.    Memperkaya dan menyokong proses pendidikan dengan mengambil kira perbezaan minat kebolehan dari peringkat kematangan murid
2.    Memenuhi keperluan kurikulum dan ko kurikulum sekolah
3.    Memupuk minat membaca di kalangan murid ke arah melahirkan masyarakat berfikir dan berbudaya ilmu dalam konteks pendidikan sepanjang hayat.
4.    Menambah dan meluaskan ilmu pengetahuan murid-murid untuk membolehkannya membut petimbangan yang bijak dalam kehidupan
5.    Meningkatkan penguasaan bahasa dan membina aspirasi sastera murid-murid
6.    Memperkukuhkan semangat persefahaman dan harmoni di antara kaum demi mewujudkan perpanduan bangsa
7.    Memupuk dan membina sikap tanggungjawab murid-murid terhadap agama , bangsa dan negara.

1.1.3     Pembinaan koleksi bahan PSS perlulah mencerminkan unsur-unsur:

1.      Kekemaskiniaan
2.      Kepelbagaian jenis
3.      Kecukupan bahan
4.      Keseimbangan dari segi aliran bahasa
5.      Keseimbangan dari segi pengagihan mengikut peringkat sekolah
6.      Keseimbangan dari segi pengagihan mengikut jenis bahan

1.1.4     Pembinaan koleksi bahan PSS hendaklah mengenepikan semua bahan yang mengandungi perkara-perkara yang dilarang

1.1.5     Pengurusan pemilihan dan pembinaan koleksi bahan PSS hendaklah dilaksanakan dengan menubugkan Jawatankuasa Pemilihan dan Pembinaan Koleksi Bahan PSS yang dipengerusikan oleh Guru Besar / Pengetua

1.1.6     Dasar pemilihan dan pembinaan koleksi hendaklah berpandukan prinsip-prinsip Sains Perpustakaan .


1.1.7    Alat Pemilihan Bahan-bahan

Alat Bantuan Memilih Bahan itu termasuk :-

1.            Dasar Pelajaran Kebangsaan - Akta Pelajaran

2.            Laporan J/Kuasa Kabinet mengenai Pelaksanaan Dasar Pelajaran Malaysia

3.            Risalah, Katalog dan edaran dari penerbit, pembekal swasta dan agensi pendidikan

4.            Senarai Buku Bahasa Malaysia untuk Perpustakaan Sekolah Menengah dan Rendah terbitan Unit Perpustakaan Sekolah, Kem. Pendidikan Malaysia

5.            Buletin Sebaran Pendidikan, terbitan Bhg. BTP, Kem. Pendidikan Malaysia

6.            Senarai Buku-buku dalam Bahasa Malaysia, terbitan Perpustakaan Negara Malaysia

7.            Berita Buku Baru DBP

8.            Berita Perpustakaan, Unit Perpsutakaan Sekolah, Kem. Pendidikan Malaysia

9.            Cadangan-cadangan oleh Panitia Matapelajaran disekolah

10.     Sukatan Pelajaran





1.1.8    Jenis Koleksi

a.    Bahan Cetak

a.    Buku Fiksyen

Mengenai pengembaraan , lagenda, mitos dan lainilain

b.    Buku bukan fiksyen

1. Buku-buku ilmiah dalam bidang-bidang berikut :
             
            a. Falsafah
b. Agama
c.    Sains Kemasyrakatan
d.    Bahasa
e.    Sains Tulen
f.     Sains Teknologi
g.   Keseniaan
h.    Kesusasteraan
i.     Geografi , Biograft dan Sejarah
j.     Karya am

2.  Buku-buku rujukan asas :

a.    Almanak
b.    Ensaiklopedia
c.    Buku Panduan
d.    Buku Tahunan
e.    Kamus
f.     Atlas
g.   Ukatan dan Huraian Sukatan Pelajaran
h.    Kertas Peperiksaan

3.  Terbitan Berkala

a. Akhbar
b. Jurnal
c. Majalah

3. Bahan khusus

  a. Risalah
              b.  Buku Skrap
  c.  Fail Tegak
  d.  Keratan Akhbar
  e.  Poster

b.   Bahan Bukan Cetak

a.    Bahan Elektronik
a.    Transparensi
b.    Kaset Video

b.    Bahan Digital
a.    CDRI
b.    Audio CD
c.    VCD
d.    DVD
e.    Internet

c.    Lain-lain
a.    Carta flip
b.    Kad imbasan
c.    Kit pembelajaran
d.    Glob
e.    Model
f.     Boneka
g.   Diorama
h.    Bahan Permainan

1.1.9    Saiz

1. Nisbah murid : buku adalah seperti :

a.      1: 15 bagi sekolah rendah
b.      1 : 20 bagi sekolah menengah

2. Cadangan bahan berkala


      Jenis              

      Sekolah Rendah

      Sekolah Menengah

Akhbar

2 Judul

5 Judul

Majalah

5 Judul

10 Judul

Jurnal

3 Judul

8 Judul
1.1.10 Agihan Koleksi

 

Bahasa
Sekolah

Bahasa Melayu
%

Bahasa Inggeris
%

Bhs Cina / Tamil
Lain- lain

  Sekolah Kebangsaan

50

45

5

 Sekolah Jenis Kebangsaan

30

30

40

  Sekolah Menengah

50

45

5


·        Pengagihan ini berpandukan kepada kurikulum dan komurikulum sekolah
·        Perlu disediakan sekiranya ada murid bukan Melayu
     ( Cina , India , Iban )

1.1.11 Agihan bahan mengikut jenis

   

Jenis
Sekolah

Fiksyen
%

Bukan Fiksyen
%

Terbitan Berkala/ Bahan khusus

 Sekolah Kebangsaan

60

30

10

 Sekolah Jenis Kebangsaan

20

65

15

  Sekolah Menengah

15

65

20

·        Agihan ini mengikut peratusan yang berdasarkan kepada bilangan naskhah
·        Perolehan tiap-tiap satu judul disyorkan tidak melebihi sekolah
·        Sekolah yang mempunyai Tingkatan Enam perlu memberi perhatian untuk melebihkan bahan bukan fiksyen dan terbitan berkala
CONTOH BORANG PESANAN :

SMK Dato’ Abdul Rahman Yaakub
Bota Kanan , Perak


PERMOHONAN UNTUK MEMESAN
 BEKALAN / PERKHIDMATAN
( Isi dalam dua salinan )

Nama Syarikat : ………………………………………………………….


BIL

BUTIRAN

KUANTITI

HARGA SEUNIT

CATATAN

1





2





3





4





5





6





7





8





9





10





11





12





13





14






Pegawai yang memesan : ……………………………… Tandatangan : ……………

Jawatan: ………………………………….                          Tarikh : ……………………

Nama Pembekal : ………………………………………………………………………

Tandatangan Pengetua : ……………………………………..

7.2       PROSEDUR PEMILIHAN KOLEKSI BUKU DAN BAHAN BUKAN BUKU


 
7.3       PROSES PEMILIHAN DAN PEMEROLEHAN BAHAN / ALAT 



  
INVOIS

Guru akan menerima buku/bahan dari pembekal bersama dengan borang pesanan dan invois. Selepas penyemakan dilakukan dan semuanya tercatat seperti yang diterima, maka pembayaran akan dilakukan. Salinan Invois akan dimasukkan ke dalam Fail Pembelian

BUKU STOK

-                     Buku Perolehan Buku
-                     Buku Perolehan  Bukan Buku
-                     Buku (Kew. 315)

ANALISIS

-                     Setiausaha PSS akan dibantu oleh Guru Perpustakaan, Guru Media, AJK Kerja dan Kerani PSS untuk membuat analisa setiap tahun.
-                     Analisa akan dilakukan pada akhir tahun iaitu pada bulan Oktober hingga November.
-                     Jenis aktiviti yang diperlukan mengikut kelas

TANGGUNGJAWAB

-                     Setiausaha PSS
-                     Kerani PSS/Pengawas PSS/ Jawatankuasa Kerja PSS
-                     AJK Kerja

SEMAKAN STOK

-                     Dilakukan setahun sekali
-                     Pada bulan Oktober hingga November
-                     Memilih buang bahan-bahan yang rosk dan lapuk
-                     Menghapuskan bahan-bahan mengikut prosedur Buku arahan Pembendaharaan Kerajaan Malaysia, Bab 10 – Kehilangan , Hapus kira dan pelupusan dan rujuk Surat Pekeliling Kewangan Kementerian Pelajaran Malaysia Bilangan 04/2003 bertarikh 29 Disember 2003
-                     Pengawas PSS, Setiausaha PSS, Guru Perpustakaan, Kerani PSS / Jawatankuasa Kerja PSS.


7.4  PEMELIHARAAN DAN PEMULIHARAAN KOLEKSI PSS


PILIH BUANG / PILIH SIMPAN

-                      Pilih buang bahan yang tidak berguna lagi
-                      Pilih simpan bahan yang patut dikeluarkan dari Pusat Sumber kerana mungkin lebih sesuai digunakan ketempat lain

ASPEK-ASPEK UNTUK PILIH BUANG

-                      Bentuk fizikal
-           Kulitnya koyak, muka surat hilang, jilidannya tanggal, hurufnya luntur (carta lutsinar dll) tidak lengkap seperti set Ensiklopedia dan permainan

-                      Isi dan maklumat
-           Tidak sesuai dari segi ejaannyadan perbendaharaan kata
-           fakta dan maklumat tidak sesuai lagi dengan keadaan semasa dan keperluan pendidikan
-          maklumat itu mungkin membingungkan atau menimbulkan kesan negatif

-           Perkakas yang rosak tidak ekonomik untuk diperbaiki
            -           membahayakan pengguna
            -           tidak sesuai dan tidak berkesan

-           Bahan-bahan Tiruan
            -           sekiranya digunakan akan menimbulkan masalah

-           Aspek Teknikal
            -           suara latar, muzik dan dialog ilustrasi tidak berkesan
            -           teknik persembahan tidak sesuai
            -           maklumat terlalu berkecamuk, terlalu kecil atau kabur














BAB LAPAN


KEWANGAN PUSAT SUMBER SEKOLAH


1.1         PROSEDUR KEWANGAN

  1. Berpandukan kepada Surat Pekeliling Kewangan

  1. Surat Pekeliling Kewangan Bil. 5/2002 .Pemberiaan Bantuan Per Kapita untuk sekolah bertarikh 16 Oktober 2002
  2. Lain-lain surat pekeliling yang berkaitan


8.2       PUNCA KEWANGAN

Peruntukan kewangan diperoleh daripada :-

·                     Geran Bantuan Per kapita ( PCG )
·                     Sumbangan PIBG
·                     Sumbangan individu/syarikat
·                     Projek Khas

8.2.1 Kadar Bantuan er Kapita ( PCG )
           
a.    Kadar bantuan perkapita PSS ditetapkan oleh Bahagian Kewangan , Kementerian Pelajaran Malaysia .
b.    Pembelian buku rujukan, ensaiklopedia , perisian , video tape dan lain-lain bersesuaian untuk pengajaran dan pembelajaran
c.    Penyelenggaraan peralatan termasuk komputer untuk tujuan pengajaran dan pembelajaran .
d.    Program berunsurkan pendidikan yang boleh memberi pengukuhan kepada proses pengajaran dan pembelajaran sama ada cuti sekolah atau hari sekolah .
e.    Program Pendidikan Khas Integrasi – melengkapkan stesen pembelajaran bagi program pendidikan khas integrasi
f.     Peratus kewangan perlu diagihkan dengan baik mengikut :

1.    Koleksi
2.    Pengelolaan
3.    Penyelenggaraan
4.    Program




Kadar Bantuan Per Kapita Untuk Pusat Sumber Sekolah ( Surat Pekeliling Kewangan Bil. 5/2002 )



JENIS BANTUAN


100 MURID DAN
KE BAWAH


101 – 500
MURID

501 – 1000
MURID

1001 DAN KE ATAS

PUSAT SUMBER SEKOLAH

RM 1,500

RM 1,500 +
RM 14.00
seorang murid
melebihi 100 orang


RM 7,086 +
RM 13.00
seorang murid
melebihi 500 orang


RM 13,573 +
RM 12.00
seorang murid
melebihi 1000 orang


Butiran peruntukan kewangan boleh diperolehi daripada kerani sekolah. (Lihat Lampiran).


JENIS-JENIS TABUNG

·                     Tabung PSS - Tabung yang diwujudkan khusus untuk membiayai aktiviti PSS. Contoh sumber kewangan :-
-                      Jualan surat khabar/majalah
-                      Perkhidmatan Laminating
-                      Jualan Hari Sukan
-                      Jualan Hari Guru

·                     Tabung Pengawas Pusat Sumber Sekolah (PPS) - Tabung yang diwujudkan khusus untuk keperluan menjayakan aktiviti sosial dan kebajikan pengawas.        


8.3      ANGGARAN PERBELANJAAN

            Anggaran belanjawan perlu merujuk kepada 'Blue Print' yang telah
           dihasilkan


8.4       LAPORAN KEWANGAN              

REKOD PENDAPATAN/PERBELANJAAN

·                     Buku Akuan Perbelanjaan - Kerani Sekolah
·                     Buku rekod tabung kewangan - Penyelaras/Bendahari  PSS









































BAB SEMBILAN


ORGANISASI BAHAN PUSAT SUMBER SEKOLAH


9.1       PENGURUSAN BAHAN SECARA BERPUSAT

1.    Stok buku dan bahan bukan buku
2.    Pembeliaan bahan diselaraskan dalam mesyuarat Jawatankuasa


9.2       SISTEM PENGKELASAN

1.    Menggunakan Sistem Pengkelasan Perpuluhan Dewey  - Salinan pertama , kedua dan ketiga


SENARAI RINGKAS SISTEM PENGKELASAN
PERPULUHAN DEWEY


RINGKASAN PERTAMA

000     -           KARYA AM

100     -           FALSAFAH

200     -           AGAMA

300     -           SAINS KEMASYARAKATAN

400     -           BAHASA

500     -           SAINS TULEN

600     -           TEKNOLOGI

700     -           KESENIAN

800     -           KESUSATERAAN

900     -           GEOGRAFI, PENGEMBARAAN
                        BIOGRAFI DAN SEJARAH


9.3       PROSES TEKNIK


CARTA ALIRAN PROSES TEKNIK




Ø Untuk Buku –

Boleh cop di muka surat judul dan muka surat rahsia

Ø Contoh muka surat rahsia (ditentukan oleh sekolah):

Buku Fiksyen
                a).        Halaman buku lebih 100    - m/s 101
b).        Halaman buku kurang 100 - m/s 11

Buku Bukan Fiksyen
a).        Halaman buku lebih 100 - m/s 101
b).        Halaman buku kurang 1000 - m/s 11

Ø Untuk Bahan Bukan Buku –

Cop pada tempat yang sesuai, atau cop pada kertas kosong
dan tampal pada bahan, atau ditulis terus pada bahan.




CARA MENYEDIAKAN KEMUDAHAN PENGGUNA

1. Sediakan slip kerja

            Contoh:
      
PUSAT SUMBER SEKOLAH
Sekolah ………………………………
SLIP KERJA ( BUKU)
     No. Panggilan :
No. Perolehan :
No. Nas :
     Nama Pengarang :


     Judul Buku :

     Edisi :
       Tempat :
Penerbit :
Tahun :
     Bil. M/S :
Ilus :
Indeks :
Siri :
     Saiz :            cm
Punca :
Invois :
Tarikh :
     Tajuk Perkara :


     Harga : RM
     ISBN :
     Pengkatalog :
Tarikh :
       Catatan :



     
 PUSAT SUMBER SEKOLAH
Sekolah ………………………………..
SLIP KERJA (BAHAN BUKAN BUKU)
     No. Panggilan :
No. Perolehan :
No. Nas :
      Nama Pengarang :


     Judul:

     Tempat :
Penerbit :
Tahun :
      Penunjuk Media:
Punca :
Invois :
Tarikh :
       Huraian Fizikal:


      Tajuk Perkara :


      Harga : RM
ISBN :
Pengkatalog :
Tarikh :
      Catatan :






bersambung ya

Comments

Popular posts from this blog

PERANAN DAN TANGGUNGJAWAB KITA SEBAGAI GPM ( GURU PERPUSTAKAAN MEDIA)