Salam sejahtera,
Kini kita telah berada dalam tahun 2014. Terdapat dalam kalangan kita yang bertugas di tempat baharu. Maka bermulalah pula tugasan baharu. Jadi mungkin ada dalam kalangan kita yang mendidik dilantik sebagai Guru Perpustakaan Media( GPM). Mungkin bahan ini boleh membantu kita.
KANDUNGAN FAIL KUASA
Pusat
Cemerlang, Pelajar Gemilang
Merealisasikan visi PS dan berazam untuk menawarkan :
Pusat Sumber sekolah memainkan peranan penting untuk menawarkankemudahan
dan laluan intelektual kepada maklumat .
SENARAI TUGAS JAWATANKUASA INDUK PUSAT
SUMBER SEKOLAH
SENARAI TUGAS JAWATANKUASA KERJA PUSAT
SUMBER SEKOLAH
5.1 PERATURAN-PERATURAN PERPUSTAKAAN
5.2 PERATURAN PENGGUNAAN PSS UNTUK GURU
5.3 PERATURAN PENGGUNAAN BILIK APD
PERMOHONAN
UNTUK MEMESAN
BEKALAN / PERKHIDMATAN
7.2 PROSEDUR PEMILIHAN KOLEKSI BUKU DAN BAHAN BUKAN BUKU
Boleh cop di muka surat judul
dan muka surat rahsia
Buku Fiksyen
Buku Bukan Fiksyen
CARA MENYEDIAKAN KEMUDAHAN PENGGUNA
Kini kita telah berada dalam tahun 2014. Terdapat dalam kalangan kita yang bertugas di tempat baharu. Maka bermulalah pula tugasan baharu. Jadi mungkin ada dalam kalangan kita yang mendidik dilantik sebagai Guru Perpustakaan Media( GPM). Mungkin bahan ini boleh membantu kita.

PUSAT
SUMBER SEKOLAH
q BAB 1 - PENGENALAN KEPADA FAIL KUASA PUSAT
SUMBER
SEKOLAH
q BAB 2 - MAKLUMAT
PUSAT SUMBER SEKOLAH
q BAB 3 - JAWATANKUASA
PENTADBIRAN PUSAT
SUMBER SEKOLAH
q BAB 4 - PENGAWAS
PUSAT SUMBER SEKOLAH
q BAB 5 - PERATURAN
PUSAT SUMBER SEKOLAH
q BAB 6 - PENGURUSAN
& PENTADBIRAN PUSAT
SUMBER SEKOLAH
q BAB 7 - KOLEKSI BAHAN PUSAT SUMBER SEKOLAH
q BAB 8 - KEWANGAN
PUSAT SUMBER SEKOLAH
q BAB 9 - ORGANISASI
BAHAN PUSAT SUMBER
SEKOLAH
q BAB 10 - AKTIVITI
PUSAT SUMBER SEKOLAH
q BAB 11 - STOK
DAN INVENTORI PUSAT SUMBER
SEKOLAH
q BAB 12 - SIRKULASI / EDARAN BAHAN PUSAT
SUMBER SEKOLAH
q BAB 13 - PERKHIDMATAN
PUSAT SUMBER SEKOLAH
q BAB 14 - AUTOMASI
PUSAT SUMBER SEKOLAH
q BAB 15 - PROGRAM
BACAAN ( NILAM )
BAB SATU
PENGENALAN KEPADA FAIL KUASA
PUSAT SUMBER SEKOLAH
1.1 Pendahuluan
Fail kuasa merupakan satu aspek penting yang perlu
dititikberatkan dalam pengurusan dan pentadbiran sesebuah pusat sumber sekolah
( PSS ). Fail Kuasa merupakan rekod penting tentang dasar / polisi dan
keputusan-keputrusan yang diambil mengenai satu-satu prosedur PSS.
Anggapan yang
mengatakan bahawa Fail Kuasa itu sama dengan Rancangan Pembangunan PSS ( Blue
Print ) adalah salah . Dengan itu segala perkhidmatan , proses kerja , program
dan aktiviti yang dirancang dilaksanakan mengikut landasan yang ditetapkan
dalam Fail Kuasa.
Fail Kuasa
merupakan satu rekod tentang penyataan dasar dan keputusan yang diambil tentang
satu-satu prosedur PSS . Fail Kuasa PSS harus dirangka secara kolektif oleh
Ahli Jawatankuasa PSS dan perlu diubah suai dari semasa ke semasa mengikut
keperluan PSS berkenaan .
1.2 Tujuan
Fail Kuasa PSS
disedikan dengan tujuan :
1.
Tidajk menjejaskan
pengurusan PSS apabila berlaku pertukaran Guru Perpustakaan dan Media .
2.
GPM baru dapat terus
menyambung kerja dan tugas dengan merujuk Fail Kuasa yang disediakan .
3.
Mengelak berlakunya
percanggahan idea dalam proses kerja di kalangan ahli jawatankuasa dan
kakitangan PSS
4. Dapat mewujudkan satu penyelarasan dan kesinambungan dalam pengurusan
dan pentadbiran PSS .
1.3 Isi Kandungan
1. Bahagian-bahagian dalam Fail Kuasa
Fail Kuasa PSS
terdiri daripada bahagian-bahagian yang dinyatakan :
a. Muka surat judul
b. Pengenalan Kepada Fail Kuasa
c. Isi Kandungan Fail Kuasa
d. Kandungan dan pindaan mengikut bab
2. Sususan Kandungan Fail Kuasa
Kandungan
dalam Fail Kuasa hendaklah disusun seperti berikut :
a.
Setiap bab akan
dinamakan mengikut tajuk utama
b.
Selepas tajuk utama akan
disusun pula kandungan bab berkenaan
c.
Borang berkuatkuasa bab
berkenaan yang telah disahkan – Lampiran A - kertas kuning
d.
Jika ada pindaan akan
disususn di akhir bab berkenaan mengikut bilangan pindaan – Lampiran B – kertas
hijau
1.4 Prosedur Pindaan
Langkah-langkah
membuat pindaan dalam Fail Kuasa PSS :
1.
Kaji semula
bahagian-bahagian yang perlu dibuat pindaan / tambahan
2.
Guru Perpustakaan dan
Media perlu menyediakan draf pindaan/ tambahan berkenaan
3.
Draf pindaan / tambahan
tersebut hendaklah dibentangkan dalam Mesyuarat Jawatankuasa Induk PSS untuk
mendapatkan kelulusan
4.
Selepas mendapat
kelulusan , GPM hendaklah memasukkan pindaan tersebut dalam Borang Pindaan dan
mendapatkan tandatangan untuk pengesahan ( Pengetua / Guru Besar )
5.
Tarikh berkuat kuasa
pindaan tersebut ialah tarikh mendapat kelulusan ( tarikh mesyuarat )
Lampiran A
BORANG PENGESAHAN BAB FAIL KUASA PSS
KANDUNGAN
DALAM BAB INI TELAH DIBENTANG DAN DIPERSETUJUI
DALAM MESYUARAT AHLI JAWATANKUASA INDUK KALI KE - …………
YANG TELAH DIADAKAN PADA
........................................
Disediakan oleh : Disahkan
oleh :
( )
(
)
Cap :
Cap :
Guru Perpustakaan dan Media Pengetua
/ Guru Besar
Tarikh : Tarikh
:

·
Gunakan Kertas Berwarna Kuning
Lampiran B
BORANG PINDAAN /
POLISI FAIL KUASA PSS
Pindaan : Bil .
............/ Tahun : ................
BAB :
.........................................................................................................
Ceraian Bab
|
Perkara
|
Tarikh Dikuatkuasa
|
Tarikh Dimansuh
|
DASAR / POLISI ASAL
|
|||
PINDAAN / TAMBAHAN
DASAR / POLISI
|
|||
KEPUTUSAN TERSEBUT DI ATAS TELAH DIBUAT DALAM
MESYUARAT
JAWATANKUASA INDUK PUSAT SUMBER SEKOLAH KALI
........./...........
YANG TELAH DIADAKAN PADA
....................................
Disediakan oleh : Disahkan
oleh :
..................................... ........................................
(
)
(
)
Guru Perpustakaan dan Media Pengetua
/ Guru Besar
Tarikh : Tarikh
:
* Gunakan Kertas
berwarna Hijau
BAB DUA
MAKLUMAT PUSAT SUMBER
SMK DATO’ ABDUL RAHMAN YAAKUB , BOTA
2. 1. Sejarah Penubuhan Pusat Sumber
2.2 Lokasi PSS
Pelan
2.3 Visi Pusat Sumber
Pusat
Cemerlang, Pelajar Gemilang
2.4 Misi PSS
Merealisasikan visi PS dan berazam untuk menawarkan :
1. Kemudahan yang berfungsi
sebagai Pusat Sumber Maklumat
Sekolah .
2.
Sumber-sumber
dan aktiviti yang dapat menyumbang kepada
pembelajaran
sepanjang hayat
3. Menyediakan tempat
yang selesa , ceria dan kondusif untuk aktiviti pembelajaran.
2.5 Piagam PSS
Kami warga Pusat Sumber SMKDARY dengan janji ikhlas dan bertanggungjawab
sesungguhnya berhasrat secara berterusan
akan :
1.
Memberi layanan yang adil dan saksama kepada semua pelajar.
2.
Mengurus dan menyediakan
perkhidmatan terbaik ke arah
kecemerlangan pelajar
3.
Mewujudkan iklam pusat sumber yang kondusif untuk pembelajaran
4. Sentiasa peka dan responsif kepada kehendak
pelanggan dan
sanggup menerima sebarang pandangan dan
cadangan .
2.6 Matlamat PSS
1.
Meningkatkan mutu pendidikan di sekolah.
2.
Membentuk profesion perguruan yang berilmu, dinamis, kreatif, inovatif
dan berdisiplin untuk membantu pembinaan sahsiah guru-guru supaya
dapat memainkan peranan yang berkesan
dalam pembangunan negara,
bangsa dan agama.
2. Membentuk
golongan pelajar yang berilmu, kreatif dan berdisiplin untuk membantu sahsiah
pelajar supaya dapat memainkan peranan positif.
2.7 Objektif
PSS
- Menyediakan sumber-sumber bagi
kemudahan guru dan pelajar.
- Menggalakkan para pelajar dan guru-guru menggunakan
kemudahan
pengajaran dan pembelajaran di pusat sumber
- Meningkatkan profesionalisme guru
- Mengumpul, menyimpan dan mengedar
pelbagai jenis maklumat.
- Membina program media untuk pengajaran dan pembelajaran.
2.8 Fungsi dan
Peranan PSS
Pusat Sumber sekolah memainkan peranan penting untuk menawarkankemudahan
dan laluan intelektual kepada maklumat .
Pusat Sumber SMKDARY akan berusaha
untuk menyediakan perkhidmatan terbaik dengan menawarkan sumber-sumber aktiviti
yang dapat menyumbang kepada pembelajaran sepanjang hayat .
BAB TIGA
JAWATANKUASA PENTADBIRAN PUSAT SUMBER SEKOLAH
1. Carta organisasi
Jawatankuasa Induk Pusat Sumber Sekolah
2. Carta organisasi
Jawatankuasa Kerja Pusat Sumber Sekolah
3. Senarai tugas
Jawatankuasa Induk Pusat Sumber Sekolah
4. Senarai tugas
Jawatankuasa Kerja Pusat Sumber Sekolah
SENARAI TUGAS JAWATANKUASA INDUK PUSAT
SUMBER SEKOLAH
1.
Merancang kewujudan PSS dan merangka
peranan, kepentingan dan strategi perkembangannya.
2.
Menentukan
sumber kewangan PSS.
3.
Mengagih
dan menyelaraskan peruntukan dalam pembelian bahan-bahan PSS seperti bahan
cetak (buku dan lain-lain), media teknologi dan bahan-bahan bantu mengajar/
belajar.
4.
Melakukan anggaran perbelanjaan
mengurus PSS yang dikemukakan oleh Jawatankuasa Kerja.
5.
Bertanggungjawab dalam pengurusan
penggunaan. Contohnya: menentukan jadual tugas, jadual waktu penggunaan PSS,
peruntukan masa pinjaman dan lain-lain
6.
Merangka strategi perkembangan PSS
iaitu membuat unjuran mengenai keperluan-keperluan di masa akan datang.
Contoh-contohnya: keperluan fizikal, keperluan bahan-bahan dan
kegiatan-kegiatan lain seperti pameran dan sebagainya.
7.
Merancang untuk mendapatkan bantuan
daripada pihak-pihak tertentu dalam bentuk moral dan material. Contohnya: wang
tunai, buku-buku, bahan bantu mengajar, bahan media teknologi, kepakaran
tertentu dan sebagainya.
SENARAI TUGAS SETIAUSAHA / GURU
PERPUSTAKAAN MEDIA
- Merancang dan mengajar mata pelajaran antara 6 – 8 waktu seminggu
- Merancang dan melaksanakan dasar dan program tahunan Pusat Sumber
Sekolah
- Merancang dan mengurus belanjawan tahunan Pusat Sumber sekolah
- Merancang pemerolehan dan pembinaan koleksi yang komprehensif ,
seimbang dan kems kini
- Merancang dan melaksanakan Program Kemahiran Maklumat dan
perkhidmatan Pusat Sumber Sekolah yang dapat menyokong pelaksanaan
pengajaran dan pembelajaran
- Merancang dan mengurus program pembacaan ( Program NILAM ) dan
pembudayaan ilmu
- Merancang , melaksana dan menyelaras program pembangunan staf dan
program latihan dalaman berhubung dengan pusat sumber sekolah .
- Merancang dan mengurus program promosi Pusat Sumber Sekolah
- Bekerjasama dengan guru-guru dalam pelaksanaan pengajaran dan
pembelajaran berasaskan sumber secara kolaboratif
- Berhubung dan bekerjasama dengan BTPN / PKG / Perpustakaan Awam
untuk meningkatkan perkhidmatan dan promosi pusat sumber sekolah
- Menyelia dan mengurus bahan-bahan pusat sumber sekolah
- menyelia dan mengedar minit mesyuarat JK Induk / Kerja pusat sumber
sekolah
- Memantau dan mengawal selian pelaksanaan program pusat sumber sekolah
- Melaksanakan tugas semakan stok dan inventori peralatan pusat sumber
sekolah.
- Mempromosi dan menjadi ahli Persatuan Pusat Sumber Sekolah Negeri
- Menjalankan penyelidikan / kajian tindakan berhubung dengan
perkhidmatan pusat sumber sekolah
- Menyediakan laporan serta analisis pelaksanaan pembangunan, pengurusan
program dan aktiviti serta kewangan pusat sumber sekolah
- Menghantar data dan laporan pelaksanaan Program Pusat Sumber dan NILAM
kepada BTP melalui PKG dan BTPN
- Menjalankan tugas-tugas lain yang diarahkan oleh pengurusan sekolah dari semasa ke semasa.
SENARAI TUGAS GURU PERPUSTAKAAN
1.
Membantu GPM / Penyelaras dalam pengurusan dan
pentadbiran PSS
2.
Mengkelas, merekod dan mengkatalog koleksi bahan
perpustakaan
3.
Menjalankan kerja-kerja membaikpulih, menyemak dan
menghapuskira koleksi/bahan perpustakaan
4.
Menceriakan suasana perpustakaan supaya dapat menarik
minat pelajar menggunakan perpustakaan
5.
Menyediakan rancangan pembangunan fizikal, perabot dan
koleksi bahan
6.
Menyediakan perancangan dan melakukan promosi aktiviti perpustakaan yang bersesuaian dengan
objektif PSS
7.
Menubuhkan J/Kuasa Guru Pembantu Perpustakaan dan pengagihan bidang tugas
8.
Mengadakan orientasi bagi
pelajar-pelajar baru supaya mereka tahu menggunakan PSS dengan baik dan betul
9.
Mempromosi dan mempamerkan koleksi bahan-bahan baru
yang diterima untuk makluman guru dan pelajar
10.
Mengatur jadual waktu penggunaan perpustakaan mengikut
keperluan di sekolah
11.
Melatih dan menyelia Kerani dan Pengawas Perpustakaan
untuk membantu menguruskan perpustakaan
12.
Memberi khidmat nasihat dan kepakaran kepada pihak yang
memerlukan.
13.
Memperoleh dan menyemak Bibliografi-bibliografi,
Katalog-katalog daripada penerbit-penerbit atau punca-punca tertentu untuk mengetahui
jenis-jenis buku yang perlu dan dapat dibeli.
14.
Mengajar kemahiran pengendalian maklumat kepada
guru-guru, dan pelajar mengikut keperluan.
15.
Menjalankan kerja menyemak stok pada hujung tahun
SENARAI TUGAS
KETUA BIDANG / KETUA PANITIA
1.
Membantu J/Kuasa PSS memilih dan
mendapatkan alat dan bahan pengajaran
dan pembelajaran yang sesuai untuk kegunaan guru dan pelajar
2.
Membantu J/Kuasa PSS menilai
keberkesanan alat dan bahan media yang dibeli atau dihasilkan sendiri
3.
Menjalankan tugas-tugas lain seperti yang diarahkan oleh
Pengetua
4.
Merancang pembangunan koleksi bahan mengikut mata
pelajaran.
5. Membantu menyusun, mempromosi dan menyediakan senarai
alat/bahan mengikut kemudahan guru-guru.
SENARAI TUGAS JAWATANKUASA KERJA PUSAT
SUMBER SEKOLAH
1.
Menyelaraskan
semua program media yang dirancang dan dilaksanakan.
2.
Mendapatkan peruntukan perbelanjaan
pengurusan dan pembangunan Pusat Sumber.
3.
Menyediakan anggaran perbelanjaan
tahunan PSS untuk dimajukan ke Jawatankuasa Induk.
4.
Menyediakan laporan tahunan Pusat
Sumber Sekolah.
5.
Merancang dan melaksanakan program
perkembangan kakitangan.
6.
Memberi khidmat nasihat dan kepakaran
kepada pihak yang memerlukan.
7.
Menggalakkan guru dan pelajar
menggunakan pelbagai media pendidikan yang terdapat di Pusat Sumber.
8.
Bertindak sebagai penghubung antara
pihak sekolah dengan agensi-agensi kerajaan dan swasta dalam perkara-perkara
yang berkaitan dengan aktiviti Pusat Sumber.
SENARAI TUGAS GURU MEDIA PENDIDIKAN
1.
Membantu Penyelaras PSS dalam
pengelolaan, pentadbiran dan penggunaan PSS
2.
Melaksanakan aktiviti-aktiviti yang dirancang oleh
J/Kuasa Induk
3.
Menyedia dan menyesuaikan
Jadual Waktu TVP dan lain-lain media Teknologi
4.
Memastikan guru-guru membuat catatan
pada buku rekod berkenaan
5.
Membuat
penilaian terhadap program TVP dari semasa ke semasa.
6.
Menyediakan laporan-laporan mengenai
penggunaan Rancangan TVP dan bahan-bahan media teknologi lain kepada J/Kuasa
Induk PSS
7.
Memberi pendedahan dan latihan mengenai
penggunaan Media Teknologi di PSS kepada guru-guru lain, Kerani PSS dan
Pengawas
8.
Mengesyor dan menggalakkan penggunaan
sumber-sumber bagi meninggikan tahap
pencapaian pengajaran dan pembelajaran
9.
Mengurus dan mengelolakan usaha-usaha produksi dan
duplikasi sumber-sumber perisian media teknologi di PSS
10.
Bertanggungjawab dalam penyusunan perkakas dan
perisian media teknologi di PSS
11.
Membuat penilaian mengenai perkhidmatan dan penggunaan
bahan teknologi di PSS
12.
Mengenalpasti dan mencadangkan kemasukan alat/ teknologi
baru mengikut keperluan dan kemampuan sekolah.
13.
Tugas-tugas lain yang diarahkan oleh Penolong Kanan
Pentadbiran dan Pengetua
SENARAI TUGAS PEMBANTU PERPUSTAKAAN
URUSAN AWAM
a.
Mengawal perpustakaan semasa dibuka
b.
Mengaturkan buku-buku yang telah
dipulangkan di atas rak-rak
c.
Menjaga kebersihan perpustakaan
PINJAMAN
a.
Menguruskan hal-hal yang berkaitan dengan pinjaman
b.
Menyemak buku-buku yang dipulangkan
c.
Mengirimkan notis peringatan kepada
peminjam-peminjam yang belum memulangkan buku
d.
Menyediakan perangkaan mengenai
pinjaman
PEMBELIAN
a.
Menjalan kerja perkeranian mengenai
pembelian seperti menyediakan senarai pesanan, menaipkan surat dan menyemak
bahan-bahan yang baru dibeli
MEMPROSESKAN BUKU-BUKU
a.
Menyediakan senarai rak
b.
Menulis nombor panggilan di atas
tiap-tiap buku
c.
Menyediakan kocek dan slip tarikh bagi
setiap buku
d.
Menyediakan kad-kad katalog serta lain-lain kerja
berkaitan dengan memproses buku, majalah dan sebagainya
MEMPERBAIKI BUKU
a.
membaikpulih buku-buku yang rosak atau
koyak
b.
menjilid majalah dan lain-lain yang perlu
BAHAN-BAHAN YANG BUKAN BERBENTUK BUKU
a.
Menyediakan bahan-bahan yang bukan
berbentuk buku seperti gambar-gambar, guntingan akhbar dan sebagainya
MENAIP
a.
Pengautomasian PSS
b.
Menaip kad-kad Katalog bagi setiap
buku, senarai buku dan sebagainya
REKOD
a.
Merekod dan menyimpan mengenai
bahan-bahan dan kewangan PSS
b.
Menguruskan hal-hal berkaitan dengan
'Stock Checking'/Penyemakan Stok
c.
Menyusun Kad-kad Katalog
SERANTA
a.
Menyediakan Pameran Buku, Papan Kenyataan dan sebagainya
LAIN-LAIN TUGAS
a.
Menolong guru-guru PSS dalam
pentadbiran am dan sebagainya
b.
Menjalankan tugas-tugas lain mengenai
PSS yang diarahkan oleh Guru-guru PSS, Penyelaras PSS (GKP 1) dan Pengetua
4.2 PROSEDUR
PEMILIHAN PENGAWAS
1.
Pengawas dilantik daripada para
pelajar tingkatan 1,2,3,4,5
2.
Perlantikan Pengawas dilantik oleh
AJK PSS dan Guru-guru.
3.
Bilangan Pengawas PSS bergantung
kepada keperluan PSS.
4.
Sediakan
jadual bertugas Pengawas PSS
Contoh :-
1. WAKTU BERTUGAS
SESI PAGI
HARI
|
WAKTU
REHAT
|
SELEPAS
SEKOLAH
|
ISNIN
|
10.00 - 10.20 a.m
|
2.10 - 4.30 p.m
|
SELASA - KHAMIS
|
10.00 - 10.20 a.m
|
2.10 - 4.30 p.m
|
JUMAAT
|
10.00 - 10.20 a.m
|
2.30
- 4.30 p.m
|
SESI
PETANG
HARI
|
WAKTU
REHAT
|
SEBELUM SEKOLAH
|
ISNIN
|
3.00 – 3.20 p.m
|
9.00
- 12.00 a.m
|
SELASA - KHAMIS
|
3.00 – 3.20 p.m
|
9.00 – 12.00 a.m
|
JUMAAT
|
3.00 – 3.20 p.m
|
9.00 – 11.30 a.m
|
2. PERATURAN
PENGAWAS PSS
PAKAIAN SERAGAM
PSS
1. Pakaian seragam PSS seperti yang
ditetapkan oleh AJK Induk/Kerja PSS dan dipersetujui oleh pihak Pentadbir.
2. Majlis Perlantikan Pengawas PSS diberi
surat perlantikan dan lencana Pengawas PSS
3. Sekiranya diwujudkan AJK Pengawas PSS,
senarai tugas yang dicadangkan adalah
seperti :-
Contoh :-
|
|||||||
|
|
||||||
|
|
||||||
|
|
|
|
|||||
![]() |
![]() |
|||||
4.
Borang
Kebenaran
5.
Surat
Pelantikan
4.3 SISTEM MERIT PENGAWAS
PSS
BAB LIMA
PERATURAN PUSAT SUMBER SEKOLAH
5.1 Peraturan Am
5.2
Peraturan Khusus
5.3 Peraturan
penggunaan alat / ruang
5.4 Peraturan Pinjaman
dan Pemulangan bahan / alat
5.1 PERATURAN-PERATURAN PERPUSTAKAAN
Disiplin
1.
Pelajar diminta
senyap apabila memasuki perpustakaan.
2. Pelajar mesti
beratur semasa meminjam atau memulangkan buku.
3. Pelajar tidak
dibenarkan makan, minum atau tidur di dalam Perpustakaan.
4. Pelajar tidak
dibenarkan membuka tutup suis-suis dan mengubah kedudukan kerusi meja di dalam
perpustakaan tanpa kebenaran guru PSS.
5. Pelajar
dikehendaki duduk di tempat-tempat yang disediakan dan tidak dibenarkan
berhimpun di rak-rak, pintu dan kaunter.
6. Pelajar
dikehendaki memasukkan kembali kerusi ke bawah meja dengan kemas selepas
digunakan.
7. Pelajar tidak
boleh mengadakan mesyuarat atau perjumpaan di dalam perpustakaan tanpa
kebenaran.
8. Pelajar tidak
dibenarkan masuk ke perpustakaan semasa sesi pembelajaran tanpa diiringi guru.
9. Pelajar
dikehendaki meletakkan beg mereka di luar perpustakaan di tempat yang
disediakan.
Bahan-bahan
Perpustakaan
1. Pelajar
mesti menggantikan kos buku-buku yang dihilangkan, diconteng atau dirosakkan.
2.
Akhbar
atau majalah hendaklah dikembalikan ke tempat asal dan tidak dibenarkan dibawa
keluar dari Perpustakaan.
3.
Buku-buku
yang selesai digunakan hendaklah diletakkan di tempat disediakan.
Pakaian
1. Pakaian
mestilah kemas dan lengkap sewaktu berada dalam perpustakaan.
2.
Jaket,
baju panas dan lain-lain pakaian selain pakaian sekolah adalah tidak dibenarkan
dipakai atau dibawa masuk ke Perpustakaan.
Peringatan: Tindakan boleh diambil pada pelajar-pelajar
yang melanggar
peraturan Perpustakaan.
5.2 PERATURAN PENGGUNAAN PSS UNTUK GURU
1. Guru-guru perlu
mengisi Buku Penggunaan bilik semasa menggunakan bilik Pusat Sumber
(Perpustakaan atau Bilik Audio Visual.
2. Guru-guru
pengiring perlu mengawal disiplin pelajar di dalam bilik-bilik Pusat Sumber.
3. Sebarang tempahan
penggunaan bilik perlu dibuat sekurang-kurangnya sehari sebelum hari
penggunaan.
4. Semua peminjaman
bahan dan buku perlu dibuat dengan pengawasan Pengawas Pusat Sumber bertugas
atau Guru PSS.
5. Guru-guru perlu
memastikan semua suis ditutup dengan elok dan bilik dikunci selepas menggunakan
bilik-bilik Pusat Sumber.
5.3 PERATURAN PENGGUNAAN BILIK APD
Disiplin
1.
Pelajar diminta
senyap apabila memasuki bilik APD.
2. Pelajar tidak
dibenarkan makan, minum atau tidur di dalam bilik APD.
3.
Pelajar
tidak dibenarkan membuka tutup suis-suis televisyen, video, radio atau
peralatan lain serta mengubah kedudukan peralatan ini tanpa kebenaran.
4. Pelajar
dikehendaki menyusun semula kerusi meja sebelum meninggalkan bilik ini.
5. Pelajar tidak
dibenarkan masuk ke bilik APD semasa sesi pembelajaran tanpa diiringi guru.
6.
Pelajar
dikehendaki meletakkan beg mereka di luar bilik
APD di tempat yang disediakan.
Bahan-bahan
bilik APD
1.
Sebarang
perisian seperti cakera padat, kaset, pita video dan lain-lain tidak dibenarkan
ditayang tanpa kebenaran Guru PSS.
2.
Segala
perisian di dalam bilik APD tidak boleh
dikeluarkan dari bilik ini tanpa pengetahuan Guru PSS.
Pakaian
1. Pakaian
mestilah kemas dan lengkap sewaktu berada dalam bilik APD
2. Jaket,
baju panas dan lain-lain pakaian selain pakaian sekolah adalah tidak dibenarkan
dipakai atau dibawa masuk ke bilik APD
5.4 PINJAMAN DAN PEMULANGAN BAHAN / ALAT
Pinjaman Buku Rak
Terbuka
1.
Pastikan
nama yang tertera dikad perpustakaan yang digunakan adalah kepunyaan si
peminjam.
2.
Pastikan peminjam
berkenaan tidak berhutang apa-apa dengan perpustakaan
Contoh
:-
-
Buku-buku
yang dipinjam telah dipulangkan dan denda telah dibayar (jika ada). Peminjam
yang masih berhutang tidak boleh meminjam apa-apa dari perpustakaan sehingga
beliau menjelaskan hutangnya.
3.
Semua
pelajar meminjam buku dengan menggunakan kad matrik ( bar
kod ) menggunakan system pustakawan
berkomputer .
4.
Cop
tarikh pemulangan buku pada helaian kertas 'Tarikh Pulang' (dibelakang buku).
5.
Serahkan
buku kepada si peminjam dan kad pinjaman
6.
Pastikan
semua data pinjaman buku dibuat menggunakan system pustakawan berkomputer .
PERINGATAN.
·
Tempoh
pinjaman sebuah buku ialah 5 hari buku rujukan dan 5 hari BF
·
Seorang pelajar dibenarkan
meminjam 3 buah buku sahaja pada
satu-satu masa (kecuali PPSS)
·
Pinjaman buku rak terbuka boleh
dilakukan pada waktu rehat dan juga selepas waktu sekolah. (Dalam kes-kes tertentu,
pelajar boleh meminjam di luar waktu pinjaman melalui guru atau Kerani
Perpustakaan)
·
Seorang
guru hanya dibenarkan dibenarkan meminjam maksimum 30 buku pada satu-satu masa
dalam jangka masa 3 bulan . Bagi peminjaman seterusnya, beliau mestilah memulangkan
buku-buku yang dipinjam sebelumnya.
·
Pengawas
PSS yang bertugas di kaunter mesti menjalankan tugas dengan tenang dan senyap
·
Pelajar mestilah beratur dengan
senyap dihadapan kaunter peminjaman. Pelajar yang ingkar tidak akan dilayan
Pemulangan Buku
Rak Terbuka
1.
Pastikan
tarikh buku dipulangkan tidak lewat daripada 'Tarikh Pulang' yang sepatutnya
2.
Jika
buku lewat dipulangkan, peminjam akan didenda Jika peminjam berkenaan tidak
dapat membayar dendanya pada waktu itu, beliau boleh membayar pada lain hari
3.
Setiap
kutipan denda hendaklah dicatat dalam ;Buku Denda' dan wang diserahkan kepada
Bendahari pada hari yang sama
4.
Jika
buku yang dipinjam hilang, peminjam diminta membayar harga asal buku
berkenaan
5.
Lewat
sehari para pelajar akan dikenakan denda sebanyak 10 sen .
Denda akan dikenakan mengikut bilangan
hari lewat bagi setiap buku .
6.
Sekiranya pelajar tidak mampu
membayar denda kerana kecuaian sendiri
Maka mereka
tidak akan dibenarkan meminjam buku sehingga denda dilangsaikan .
KELAYAKAN PEMINJAM
DAN JUMLAH PINJAMAN
SYARAT UMUM
Staff
q Guru dan Pekerja
q Mempunyai kad pinjaman buku kad matrik berkod bar
q Tidak dibenarkan
meminjamkan kad kepada orang lain.
PELAJAR
BIASA
Contoh
q Pelajar Tingkatan I hingga Vl.
q Kad Pinjaman Buku - kad matrik berkod bar.
q Maksima 3 buah buku - sekali pinjam
PELAJAR
TINGKATAN VI
Contoh
q Kad pinjaman matrik berkod bar
q 2 buku rak terbuka
q 1 buku rak tertutup
q Maksima 3 buah
buku dari mana-mana kombinasi - sekali pinjam (Budi bicara sekolah).
PENGAWAS
PUSAT SUMBER DAN PENGAWAS SEKOLAH
Contoh
q Tingkatan III dan V.
q Kad pinjaman matrik berkod bar
q Tingkatan VI :
q Berhak meminjam
maksima 5 buku pada satu-satu masa
GURU
Contoh
q Kad Matrik berkod bar
q 30 buah buku dari rak terbuku atau rak
tertutup ( budi bicara )
TEMPOH
PINJAMAN
Contoh
q Buku rak tertutup - sehari
q Buku rak terbuka - 1 minggu
q Majalah - selepas berusia sebulan
q Bank Soalan - 2
jam (rujukan dalam perpustakaan sahaja).
PEMINJAMAN DAN PEMULANGAN
Contoh
q Mengikut jadual
waktu penggunaan PSS.
PERATURAN
PINJAMAN
Contoh
q Kad tidak boleh dipindah hak milik
q Tanggungjawab pelajar menjaga buku yang
dipinjam. Jika hilang, pelajar wajib membayar balik mengikut harga asal buku
tersebut.
q Sila beratur
semasa melakukan proses pinjaman dan pastikan dalam keadaan senyap.
q Sila pastikan
tarikh pemulangan tidak lewat dari 'tarikh pulang'. Jila lewat, tindakan akan diambil.
q Kertas soalan Tahun Lepas/Bank Soalan -
Jika didapati pelajar mencoteng atau menghilangkannya, pelajar wajib membayar
harga fotostat untuk setiap muka surat.
q Sekiranya melanggar peraturan yang
ditetapkan, kad pelajar akan ditahan.
KAD
PINJAMAN.
q Menggunakan kad
yang ditetapkan oleh PSS.
q Sistem Kad :-
q Cara pengedaran Kad PSS ditentukan oleh
Setiausaha PSS.
CONTOH
KAD.
BAB ENAM
PENGURUSAN DAN
PENTADBIRAN PUSAT SUMBER SEKOLAH
6.1
PENGURUSAN SISTEM FAIL PSS
1.
Fail
Jawantankuasa Induk -
Carta Organisasi
2.
Fail
Jawatankuasa Kerja - Senarai AJK
3.
Fail Jawatankuasa
Pengawas - Minit Mesyuarat
4.
Fail Meja
- SenaraiTugas - Senarai Semak
- Prosedur Kerja - Buku Catatan Tugas Seharian
5.
Fail Pekeliling PSS
6.
Fail Aktiviti
-
Laporan aktiviti yang dijalankan
-
Perancangan
7.
Fail Surat – BTP / BTPN / PKG
-
Surat keluar/masuk PSPN/PKG
8.
Fail
Perkhidmatan Komputer ( Jika Perlu )
9.
Fail Surat-surat Rasmi PSS
10. Fail Program NILAM
11. Fail Jadual Waktu Siaran TV. Pendidikan
12. Fail Projek Khas
13. Fail Program Pemuafakatan
14.
Fail Jawatankuasa Hapus kira dan Pelupusan
15.
Fail Jawatankuasa Pemilihan Bahan
16.
Fail Pembelian ( PCG )
·
Setiap fail ini perlu mengikut Sistem
Fail setiap sekolah
6.2 REKOD-REKOD
PENGGUNAAN , PINJAMAN DAN PEMULANGAN
- Rekod
Perolehan Buku
- Rekod
Perolehan Bahan Bukan Buku
- Rekod
Perolehan Majalah
- Rekod
Perolehan Akhbar
- Rekod Pinjaman Buku – Guru dan Pelajar
- Rekod Pinjaman Bukan Buku – Guru dan pelajar
- Rekod Pinjaman Kelompok / Bulk Loan
- Rekod Pinjaman Peralatan – Guru dan Pelajar
- Rekod Aktiviti PSS
- Rekod Penggunaan Bilik
- Rekod Penggunaan komputer / internet
- Rekod Kedatangan ke PSS
- Rekod Pelawat
- Rekod Bertugas Jawatankuasa Kerja PSS
- Rekod Bertugas Pengawas PSS
6.3
RANCANGAN TAHUNAN PUSAT SUMBER
6.4
LAPORAN PUSAT SUMBER ( BULANAN
DAN TAHUNAN 0
6.5
RANCANGAN PEMBANGUNAN PSS / BLUE PRINT
6.6
DOKUMENTASI
BAB TUJUH
KOLEKSI BAHAN
PUSAT SUMBER SEKOLAH
1.1
DASAR PEMILIHAN
DAN PEMBINAAN KOLEKSI
1.1.1
Dasar Pemilihan dan Pembinaan
koleksi ini perlulah diselaraskan dengan :
- Falsafah Pendidikan Kebangsaan
- Manifesti Perpustakaan sekolah
IFLA / UNESCO
- Garis Panduan Perpustakaan
Sekolah
- Objektif jangka pendek dan jangka panjang sekolah
- Kurikulum sekolah
1.1.2 Koleksi yang
dipilih dan dibina hendaklah dapat :
1. Memperkaya dan
menyokong proses pendidikan dengan mengambil kira perbezaan minat kebolehan
dari peringkat kematangan murid
2. Memenuhi keperluan
kurikulum dan ko kurikulum sekolah
3. Memupuk minat
membaca di kalangan murid ke arah melahirkan masyarakat berfikir dan berbudaya
ilmu dalam konteks pendidikan sepanjang hayat.
4. Menambah dan
meluaskan ilmu pengetahuan murid-murid untuk membolehkannya membut petimbangan
yang bijak dalam kehidupan
5. Meningkatkan
penguasaan bahasa dan membina aspirasi sastera murid-murid
6. Memperkukuhkan
semangat persefahaman dan harmoni di antara kaum demi mewujudkan perpanduan
bangsa
7. Memupuk dan
membina sikap tanggungjawab murid-murid terhadap agama , bangsa dan negara.
1.1.3
Pembinaan koleksi bahan PSS perlulah
mencerminkan unsur-unsur:
1.
Kekemaskiniaan
2.
Kepelbagaian jenis
3.
Kecukupan bahan
4.
Keseimbangan dari segi aliran bahasa
5.
Keseimbangan dari segi pengagihan
mengikut peringkat sekolah
6.
Keseimbangan dari segi pengagihan
mengikut jenis bahan
1.1.4 Pembinaan koleksi
bahan PSS hendaklah mengenepikan semua bahan yang mengandungi perkara-perkara
yang dilarang
1.1.5 Pengurusan
pemilihan dan pembinaan koleksi bahan PSS hendaklah dilaksanakan dengan
menubugkan Jawatankuasa Pemilihan dan Pembinaan Koleksi Bahan PSS yang
dipengerusikan oleh Guru Besar / Pengetua
1.1.6 Dasar pemilihan
dan pembinaan koleksi hendaklah berpandukan prinsip-prinsip Sains Perpustakaan
.
1.1.7 Alat Pemilihan Bahan-bahan
Alat Bantuan
Memilih Bahan itu termasuk :-
1.
Dasar
Pelajaran Kebangsaan - Akta Pelajaran
2.
Laporan J/Kuasa Kabinet mengenai
Pelaksanaan Dasar Pelajaran Malaysia
3.
Risalah, Katalog dan edaran dari
penerbit, pembekal swasta dan agensi pendidikan
4.
Senarai Buku Bahasa Malaysia untuk
Perpustakaan Sekolah Menengah dan Rendah terbitan Unit Perpustakaan Sekolah,
Kem. Pendidikan Malaysia
5.
Buletin Sebaran Pendidikan, terbitan
Bhg. BTP, Kem. Pendidikan
Malaysia
6.
Senarai Buku-buku dalam Bahasa
Malaysia, terbitan Perpustakaan Negara Malaysia
7.
Berita
Buku Baru DBP
8.
Berita Perpustakaan, Unit Perpsutakaan
Sekolah, Kem. Pendidikan
Malaysia
9.
Cadangan-cadangan
oleh Panitia Matapelajaran disekolah
10. Sukatan
Pelajaran
1.1.8 Jenis Koleksi
a.
Bahan Cetak
a. Buku Fiksyen
Mengenai
pengembaraan , lagenda, mitos dan lainilain
b. Buku bukan fiksyen
1. Buku-buku
ilmiah dalam bidang-bidang berikut :
a. Falsafah
b. Agama
c. Sains Kemasyrakatan
d. Bahasa
e. Sains Tulen
f. Sains Teknologi
g. Keseniaan
h. Kesusasteraan
i. Geografi , Biograft dan Sejarah
j. Karya am
2.
Buku-buku rujukan asas :
a. Almanak
b. Ensaiklopedia
c. Buku Panduan
d. Buku Tahunan
e. Kamus
f. Atlas
g. Ukatan dan Huraian Sukatan Pelajaran
h. Kertas Peperiksaan
3.
Terbitan Berkala
a. Akhbar
b. Jurnal
c. Majalah
3. Bahan khusus
a. Risalah
b. Buku Skrap
c. Fail Tegak
d. Keratan Akhbar
e. Poster
b.
Bahan Bukan Cetak
a. Bahan Elektronik
a. Transparensi
b. Kaset Video
b. Bahan Digital
a. CDRI
b. Audio CD
c. VCD
d. DVD
e. Internet
c. Lain-lain
a. Carta flip
b. Kad imbasan
c. Kit pembelajaran
d. Glob
e. Model
f. Boneka
g. Diorama
h. Bahan Permainan
1.1.9 Saiz
1. Nisbah murid : buku adalah seperti :
a. 1: 15 bagi sekolah rendah
b. 1 : 20 bagi sekolah menengah
2. Cadangan bahan berkala
Jenis
|
Sekolah Rendah
|
Sekolah Menengah
|
Akhbar
|
2 Judul
|
5 Judul
|
Majalah
|
5 Judul
|
10 Judul
|
Jurnal
|
3 Judul
|
8 Judul
|
1.1.10 Agihan Koleksi
Bahasa
Sekolah
|
Bahasa Melayu
%
|
Bahasa Inggeris
%
|
Bhs Cina / Tamil
Lain- lain
|
Sekolah Kebangsaan
|
50
|
45
|
5
|
Sekolah Jenis Kebangsaan
|
30
|
30
|
40
|
Sekolah Menengah
|
50
|
45
|
5
|
·
Pengagihan ini berpandukan kepada
kurikulum dan komurikulum sekolah
·
Perlu disediakan sekiranya ada murid
bukan Melayu
(
Cina , India , Iban )
1.1.11 Agihan bahan
mengikut jenis
Jenis
Sekolah
|
Fiksyen
%
|
Bukan Fiksyen
%
|
Terbitan
Berkala/ Bahan khusus
|
Sekolah Kebangsaan
|
60
|
30
|
10
|
Sekolah Jenis Kebangsaan
|
20
|
65
|
15
|
Sekolah Menengah
|
15
|
65
|
20
|
·
Agihan ini mengikut peratusan yang
berdasarkan kepada bilangan naskhah
·
Perolehan tiap-tiap satu judul
disyorkan tidak melebihi sekolah
·
Sekolah yang mempunyai Tingkatan Enam
perlu memberi perhatian untuk melebihkan bahan bukan fiksyen dan terbitan
berkala
CONTOH
BORANG PESANAN :
SMK
Dato’ Abdul Rahman Yaakub
Bota
Kanan , Perak
PERMOHONAN
UNTUK MEMESAN
BEKALAN / PERKHIDMATAN
( Isi
dalam dua salinan )
Nama Syarikat : ………………………………………………………….
BIL
|
BUTIRAN
|
KUANTITI
|
HARGA SEUNIT
|
CATATAN
|
1
|
|
|
|
|
2
|
|
|
|
|
3
|
|
|
|
|
4
|
|
|
|
|
5
|
|
|
|
|
6
|
|
|
|
|
7
|
|
|
|
|
8
|
|
|
|
|
9
|
|
|
|
|
10
|
|
|
|
|
11
|
|
|
|
|
12
|
|
|
|
|
13
|
|
|
|
|
14
|
|
|
|
|
Pegawai yang
memesan : ……………………………… Tandatangan : ……………
Jawatan: …………………………………. Tarikh : ……………………
Nama
Pembekal : ………………………………………………………………………
Tandatangan
Pengetua : ……………………………………..
7.2 PROSEDUR PEMILIHAN KOLEKSI BUKU DAN BAHAN BUKAN BUKU
7.3 PROSES PEMILIHAN DAN PEMEROLEHAN BAHAN
/ ALAT
INVOIS
Guru akan menerima buku/bahan dari
pembekal bersama dengan borang pesanan dan invois. Selepas penyemakan dilakukan
dan semuanya tercatat seperti yang diterima, maka pembayaran akan dilakukan. Salinan Invois akan dimasukkan ke dalam
Fail Pembelian
BUKU STOK
-
Buku
Perolehan Buku
-
Buku
Perolehan Bukan Buku
-
Buku
(Kew. 315)
ANALISIS
-
Setiausaha
PSS akan dibantu oleh Guru Perpustakaan, Guru Media, AJK Kerja dan Kerani PSS
untuk membuat analisa setiap tahun.
-
Analisa
akan dilakukan pada akhir tahun iaitu pada bulan Oktober hingga November.
-
Jenis aktiviti yang diperlukan mengikut
kelas
TANGGUNGJAWAB
-
Setiausaha
PSS
-
Kerani PSS/Pengawas PSS/ Jawatankuasa
Kerja PSS
-
AJK
Kerja
SEMAKAN STOK
-
Dilakukan
setahun sekali
-
Pada
bulan Oktober hingga November
-
Memilih buang bahan-bahan yang rosk
dan lapuk
-
Menghapuskan bahan-bahan mengikut
prosedur Buku arahan Pembendaharaan Kerajaan Malaysia, Bab 10 – Kehilangan ,
Hapus kira dan pelupusan dan rujuk Surat Pekeliling Kewangan Kementerian
Pelajaran Malaysia Bilangan 04/2003 bertarikh 29 Disember 2003
-
Pengawas
PSS, Setiausaha PSS, Guru Perpustakaan, Kerani PSS / Jawatankuasa Kerja PSS.
7.4 PEMELIHARAAN DAN PEMULIHARAAN
KOLEKSI PSS
PILIH BUANG / PILIH SIMPAN
-
Pilih
buang bahan yang tidak berguna lagi
-
Pilih
simpan bahan yang patut dikeluarkan dari Pusat Sumber kerana mungkin lebih
sesuai digunakan ketempat lain
ASPEK-ASPEK UNTUK PILIH BUANG
-
Bentuk
fizikal
- Kulitnya koyak, muka surat hilang,
jilidannya tanggal, hurufnya luntur (carta lutsinar dll) tidak lengkap seperti
set Ensiklopedia dan permainan
-
Isi
dan maklumat
- Tidak sesuai dari segi ejaannyadan
perbendaharaan kata
- fakta
dan maklumat tidak sesuai lagi dengan keadaan semasa dan keperluan pendidikan
- maklumat
itu mungkin membingungkan atau menimbulkan kesan negatif
- Perkakas
yang rosak tidak ekonomik untuk diperbaiki
- membahayakan pengguna
- tidak sesuai dan tidak berkesan
- Bahan-bahan
Tiruan
- sekiranya digunakan akan menimbulkan
masalah
- Aspek Teknikal
- suara
latar, muzik dan dialog ilustrasi tidak berkesan
- teknik
persembahan tidak sesuai
- maklumat
terlalu berkecamuk, terlalu kecil atau kabur
BAB LAPAN
KEWANGAN PUSAT SUMBER SEKOLAH
1.1
PROSEDUR
KEWANGAN
- Berpandukan kepada Surat Pekeliling Kewangan
- Surat Pekeliling Kewangan Bil. 5/2002 .Pemberiaan Bantuan Per Kapita
untuk sekolah bertarikh 16 Oktober 2002
- Lain-lain surat pekeliling yang berkaitan
8.2 PUNCA KEWANGAN
Peruntukan kewangan diperoleh daripada :-
·
Geran Bantuan Per kapita ( PCG )
·
Sumbangan
PIBG
·
Sumbangan
individu/syarikat
·
Projek
Khas
8.2.1 Kadar Bantuan er Kapita ( PCG )
a. Kadar bantuan
perkapita PSS ditetapkan oleh Bahagian Kewangan , Kementerian Pelajaran
Malaysia .
b. Pembelian buku
rujukan, ensaiklopedia , perisian , video tape dan lain-lain bersesuaian untuk
pengajaran dan pembelajaran
c. Penyelenggaraan
peralatan termasuk komputer untuk tujuan pengajaran dan pembelajaran .
d. Program
berunsurkan pendidikan yang boleh memberi pengukuhan kepada proses pengajaran
dan pembelajaran sama ada cuti sekolah atau hari sekolah .
e. Program Pendidikan
Khas Integrasi – melengkapkan stesen pembelajaran bagi program pendidikan khas
integrasi
f. Peratus
kewangan perlu diagihkan dengan baik mengikut :
1. Koleksi
2. Pengelolaan
3. Penyelenggaraan
4. Program
Kadar Bantuan Per Kapita Untuk Pusat Sumber Sekolah (
Surat Pekeliling Kewangan Bil. 5/2002 )
JENIS
BANTUAN
|
100
MURID DAN
KE
BAWAH
|
101
– 500
MURID
|
501
– 1000
MURID
|
1001
DAN KE ATAS
|
PUSAT
SUMBER SEKOLAH
|
RM
1,500
|
RM
1,500 +
RM
14.00
seorang
murid
melebihi
100 orang
|
RM
7,086 +
RM
13.00
seorang
murid
melebihi
500 orang
|
RM
13,573 +
RM
12.00
seorang
murid
melebihi
1000 orang
|
Butiran peruntukan kewangan boleh
diperolehi daripada kerani sekolah. (Lihat Lampiran).
JENIS-JENIS TABUNG
·
Tabung PSS - Tabung yang diwujudkan khusus untuk membiayai
aktiviti PSS. Contoh sumber kewangan :-
-
Jualan
surat khabar/majalah
-
Perkhidmatan
Laminating
-
Jualan
Hari Sukan
-
Jualan
Hari Guru
·
Tabung
Pengawas Pusat Sumber Sekolah (PPS) - Tabung yang diwujudkan khusus untuk
keperluan menjayakan aktiviti sosial dan kebajikan pengawas.
8.3 ANGGARAN PERBELANJAAN
Anggaran belanjawan perlu merujuk kepada 'Blue Print' yang
telah
dihasilkan
8.4 LAPORAN
KEWANGAN
REKOD
PENDAPATAN/PERBELANJAAN
·
Buku Akuan Perbelanjaan - Kerani
Sekolah
·
Buku
rekod tabung kewangan - Penyelaras/Bendahari
PSS
BAB SEMBILAN
ORGANISASI
BAHAN PUSAT SUMBER SEKOLAH
9.1 PENGURUSAN BAHAN SECARA BERPUSAT
1. Stok buku dan bahan bukan buku
2. Pembeliaan bahan diselaraskan dalam mesyuarat Jawatankuasa
9.2 SISTEM PENGKELASAN
1. Menggunakan Sistem Pengkelasan Perpuluhan Dewey - Salinan pertama , kedua dan ketiga
SENARAI RINGKAS SISTEM PENGKELASAN
PERPULUHAN DEWEY
RINGKASAN PERTAMA
000 - KARYA
AM
100 - FALSAFAH
200 - AGAMA
300 - SAINS
KEMASYARAKATAN
400 - BAHASA
500 - SAINS
TULEN
600 - TEKNOLOGI
700 - KESENIAN
800 - KESUSATERAAN
900 - GEOGRAFI, PENGEMBARAAN
BIOGRAFI
DAN SEJARAH
9.3 PROSES TEKNIK
CARTA ALIRAN PROSES TEKNIK
Ø Untuk Buku –
Boleh cop di muka surat judul
dan muka surat rahsia
Ø Contoh muka surat
rahsia (ditentukan oleh sekolah):
Buku Fiksyen
a). Halaman
buku lebih 100 - m/s 101
b). Halaman buku
kurang 100 - m/s 11
Buku Bukan Fiksyen
a). Halaman buku lebih 100 - m/s 101
b). Halaman buku kurang 1000 - m/s 11
Ø Untuk Bahan Bukan Buku –
Cop pada tempat yang sesuai, atau cop pada kertas kosong
dan tampal pada
bahan, atau ditulis terus pada bahan.
CARA MENYEDIAKAN KEMUDAHAN PENGGUNA
1. Sediakan slip kerja
Contoh:
PUSAT
SUMBER SEKOLAH
Sekolah
………………………………
SLIP
KERJA ( BUKU)
|
|||||||
No. Panggilan :
|
No.
Perolehan :
|
No. Nas :
|
|||||
Nama Pengarang :
|
|||||||
Judul Buku :
Edisi :
|
|||||||
Tempat :
|
Penerbit
:
|
Tahun :
|
|||||
Bil. M/S :
|
Ilus :
|
Indeks :
|
Siri :
|
||||
Saiz : cm
|
Punca :
|
Invois :
|
Tarikh :
|
||||
Tajuk Perkara :
|
|||||||
Harga : RM
|
ISBN :
|
Pengkatalog :
|
Tarikh :
|
||||
Catatan :
|
|||||||
PUSAT
SUMBER SEKOLAH
Sekolah
………………………………..
SLIP
KERJA (BAHAN BUKAN BUKU)
|
||||||||
No. Panggilan :
|
No.
Perolehan :
|
No. Nas :
|
||||||
Nama Pengarang :
|
||||||||
Judul:
|
||||||||
Tempat :
|
Penerbit
:
|
Tahun :
|
||||||
Penunjuk Media:
|
Punca :
|
Invois :
|
Tarikh :
|
|||||
Huraian Fizikal:
|
||||||||
Tajuk Perkara :
|
||||||||
Harga : RM
|
ISBN :
|
Pengkatalog :
|
Tarikh :
|
|||||
Catatan :
|
bersambung ya
Comments
Post a Comment