Salam sejahtera,
            Dalam usaha memberikan keselesaan dan meningkatkan minat membaca dalam kalangan murid , sudah pasti setiap kita memerlukan sumber kewangan dalam menyediakan bahan-bahan bacaan ataupun menghias persekitaran pusat sumber kita.
            Hari ini , ayahcik terbaca satu petikan berkenaan pengurusan kewangan pss. Semoga bahan ini memberi panduan untuk kita semua.

PENGURUSAN KEWANGAN PUSAT SUMBER SEKOLAH

1.0 PENGENALAN
Kewangan Pusat Sumber perlu diuruskan secara kemas kini dan sistematis untuk memastikan urusan pentadbiran dan pengurusan PSS berjalan dengan sempurna dan segala rancangan serta aktiviti dapat dilaksanakan sebaik mungkin. Penyelaras PSS perlu mengetahui sumber serta kedudukan kewangan PSS dan memahami prosedur penggunaan kewangan PSS.


2.0 SUMBER KEWANGAN DAN MAKSUD PERBELANJAAN
Setiap PSS mempunyai sumber kewangan daripada punca yang boleh digunakan untuk menjalankan rancangan dan aktiviti tahunan. Antara sumber kewangan PSS ialah:

      2.1  Peruntukan daripada Kementerian Pendidikan
      Mengikut surat Pekeliling KewanganBil. 5Tahun 2002 bertarikh17Oktober 2002
      (KP. 1573/17/ Jld.14 (5) ), jenis Bantuan Per Kapita dan maksud Perbelanjaan adalah   
      seperti berikut:
       2.1.1 Bantuan Pusat Sumber Sekolah
                Kumpulan sasar bagi Bantuan Pusat Sumber Sekolah ialah meliputi perbelanjaan    
                bagi Perpustakaan dan Pusat Sumber Pendidikan.
       2.1.2 Yuran Pelajar
                Yuran pelajar bagi tujuan ini ditentukan tidak melebihi daripada yang telah
                 ditetapkan oleh Jabatan Pendidikan Negeri (RM 3.00setiap bagi setiap pelajar SM   
                 & RM 1.50 bagi setiap pelajar SR)
• Kutipan Yuran Pusat Sumber yang melebihi dari had di atas, mesti  mendapat kebenaran dan   
  kelulusan dari Jabatan Pendidikan Negeri melalui permohonan bertulis.

       2.1.3 Derma atau sumbangan daripada orang perseorangan atau kumpulan (PIBG,      
                 Yayasan, Institusi dan sebagainya). Wang Suwa boleh digunakan untuk  
                 keperluan pelajar-pelajar bagi tujuan membeli;
i.              bahan-bahan bacaan
ii.             bahan rujukan
iii.            bahan bantu pembelajaran (BBM)
 iv.          perabot
               v.            peralatan untuk pengajaran dan pembelajaran
vi.        serta tujuan aktiviti-aktiviti berkaitan dengan pengajaran dan pembelajaran  (pertandingan, lawatan,kursus)

     


2.2 Sumber-Sumber Tambahan.
            Pihak sekolah dan Pusat sumber Sekolah boleh mengusahakan punca kewangan    
            tambahan bagi meningkatkan sumber kewangan PSS. Sumber kewangan tambahan  
            yang diusahakan melalui aktiviti-aktiviti ini boleh digunakan bagi tujuan-tujuan  
            khusus ataupun projek-projek khas seperti membuat pengubahasuaian PSS seperti,
projek naik taraf bilik-bilik, mewujudkan unit-unit tambahan dan menjalankan aktiviti-aktiviti tambahan. Cadangan bagi mendapatkan punca kewangan tambahan, antaranya ialah;
i.              Mengadakan hari kantin, hari usahawan dan Jualan barangan terpakai.
ii.         Aktiviti berterusan, contoh: jualan majalah, surat khabar atau buku-buku.
iii.        Mengadakan jogathon dan aktiviti seumpamanya.
iv.        Aktiviti bermusim, seperti jualan kad ucapan sempena hari-hari perayaan,
hari guru dan lain-lain.
v.         Aktiviti bekerja dan mendapatkan upah
vi.        Aktiviti daripada Radio Sekolah
vii.       Aktiviti menyewa bahan atau peralatan
viii.      Upah menaip
ix.        Khidmat laminating, penjilidan
x.         Jualan akhbar lama
xi.        Tayangan Video
xii.       Upah potong huruf Polysterin
xiii.      Program Riang Ria Satu Sen.
xiv.      Tabung Derma hari aktiviti sekolah.
xv.       Kuiz

 














3.0.  AMALAN-MALAN YANG TIDAK HARUS DILAKUKAN OLEH SEKOLAH
        DALAM MEMBUAT PEROLEHAN

3.1 Membeli tanpa menggunakan borang pesanan bagi pembelian, kecuali     
      pembelian melalui panjar* wang runcit yang tidak melebihi dari RM50.00.
3.2 Membeli dari satu kedai tertentu sahaja bagi semua barangan.
3.3 Pembelian yang dibuat secara spontan tanpa ada perancangan awal.
3.4 Mengambil barang dahulu dan membuat pesanan kemudian.
3.5 Membeli dari wang Pengetua/Guru besar sendiri atau lain-lain pegawai dan
      kemudian dituntut dari sekolah.
3.6 Tidak mencatat dalam buku daftar bil
3.7 Pembelian dibuat melalui telefon sahaja.
3.8 Pembelian dari koperasi sekolah.
* Panjar wang runcit sekolah merupakan sejumlah wang pendahuluan yang pada
      permulaannya dikeluarkan daripada wang SUWA di bawah butiran yang tidak dikhaskan
      untuk sesuatu tujuan tertentu, seperti butiran kantin atau pelbagai.




























4.0.  CARTA ALIRAN PEMBELIAN





 



4.1. PROSES PEMBELIAN

Pembelian barangan yang menggunakan sumber dari Wang Kerajaan dan Wang suwa hendaklah direkod. Pusat Sumber Sekolah hendaklah mengenalpasti pembelian bagi satu-satu item yang hendak dibeli sama ada perlu dirujuk kepada PTJ atau tidak, dan mesti mengikut peraturan kewangan. Barang yang hendak dibeli perlu direkod ke dalam daftar stok. Bil atau invois hendaklah direkod dalam daftar bil.

Langkah 1
Mesyuarat AJK Induk/AJK Kewangan Sekolah

Langkah 2
Penyelaras Pusat Sumber memastikan peruntukan kewangan dalam buku tunai mencukupi. Penyelaras Pusat Sumber juga perlu mengetahui sumbervkewangan yang akan digunakan.

Langkah 3
Kelulusan PTJ diperlukan jika pembelian melebihi RM 2,000.00 bagi sekolah
menengah dan melebihi RM 1,000 bagi sekolah rendah.

Langkah 4
Senaraikan jenis pembelian dalam borang pesanan sementara, dan dapatkan kelulusan pentadbir.

Langkah 5
Borang pesanan (LO) disediakan dalam 3 salinan dan disahkan oleh pentadbir. 
Hanya 2 Salinan kepada Pembekal.

Langkah 6
Pastikan barangan/bahan yang diterima sama dengan pesanan, semak
borang pesanan.

Langkah 7
Rekodkan dalam daftar stok/rekod perolehan bahan (buku/bahan bukan
buku)serta penuhi perakuan penerimaan dalam borang pesanan.

Langkah 8
Cap tarikh terima pada bil/invois

Langkah 9
Rekod dalam daftar bil. Pastikan daftar bil lengkap dengan nombor invois





5.0. CARTA ALIRAN PEMBAYARAN










                                            








5.1. PROSES PEMBAYARAN

Pembayaran hendaklah dibuat mengikut peraturan yang betul supaya tidak menimbulkan masalah dalam urusan pengauditan kewangan sekolah. Pembayaran sebaik-baiknya dibuat dalam tempoh 30 hari dari tarikh penerimaan. Baucer hendaklah dibuat dalam 2 salinan. Penandatangan cek terdiri daripada pegawai yang diluluskan oleh Jabatan Akauntan Negara.

Langkah 1
Pastikan Invois/bil dan salinan asal L.O diterima balik dan jumlahnya betul.

Langkah 2
Penjelasan bil-bil hendaklah dipastikan dalam tempoh 30 hari.

Langkah 3
Baucer pembayaran hendaklah dibuat dalam 2 salinan.

Langkah 4
Dapatkan kelulusan pihak pentadbir sekolah.

Langkah 5
Bayaran dibuat dengan cek berpalang dan cap sudah dibayar pada baucer dan
semua dokumen, serta dapatkan tandatangan pegawai yang dilantik oleh JPN.

Langkah 6
Hantar cek dan salinan baucer kepada pembekal.

Langkah 7
Rekod pembayaran dalam daftar bil.

Langkah 8
Simpan salinan baucer di dalam fail






Lampiran A

ANGGARAN PENDAPATAN PUSAT SUMBER SEKOLAH
(NAMA SEKOLAH :                                                     )
( TAHUN ……… )

Bil
Perkara
Jumlah (RM)
Catatan
1
Bantuan Pusat Sumber sekolah  + baki tahun …………….


2
Wang Suwa + baki tahun …………


3
Sumber lain:
3.1. Sumbangan PIBG
3.2. Jualan kad keahlian
3.3. Jualan gambar
3.4. Jualan akhbar






JUMLAH BESAR





Disediakan oleh                                                         Disemak oleh




…………………………………                                             ……………………………………….
( Guru Perpustakaan & Media )                                ( Guru Penolong Kanan Pentadbiran )



Disahkan oleh




……………………………
( Pengetua / Guru Besar )


Tarikh :










Lampiran B

ANGGARAN BELANJAWAN PUSAT SUMBER SEKOLAH
(NAMA SEKOLAH)
(TAHUN…..)

Bil
Butiran
Huraian
Jumlah (RM)
1
Buku
Nisbah bilangan pelajar dengan buku.
Contoh:
1 orang pelajar : 10 buku
Pertambahan buku tahun …………..
1:5 = RM

Pembahagian buku
  1. Fiksyen             30%
  2. Bukan fiksyen   70%
Bahasa             15 %  = RM
Sains & Mats     20%  = RM
Vok & Teknik     15%  = RM
Kemanusiaan    20%  = RM
JUMLAH

2
Majalah
Langganan selama setahun
  1. Dewan masyarakat (12XRM4.50)
  2. Dewan Pelajar (12XRM4.50)
  3. Pelita Bahasa (12XRM3.00)

JUMLAH

3
Akhbar
Langganan selama setahun
  1. Berita Harian (30XRM1.20X12)
  2. Utusan Malaysia (30XRM1.20X12)

JUMLAH

4
Bahan-Bahan Proses Teknik
  1. Kocek buku
  2. Kad Buku
  3. Slip Tarikh
  4. Label Buku
  5. Gam
JUMLAH

5
Alat Tulis & Alatan Pejabat
  1. Fail kertas
  2. Pen Maker
  3. Stapler
  4. Ink printer

6
Bahan APD dan BBM
  1. DVD cakra
  2. Pita audio
  3. OHP filem

JUMLAH

7
Aktiviti Pusat Sumber
  1. Minggu pusat sumber
  2. Perkembangan staf
  3. Penghasilan bahan
  4. Kursus dalaman
  5. Lawatan penanda aras
  6. Sijil dan hadiah
  7. Pameran bertopik
JUMLAH

8
Projek Khas
  1. Pondok Ilmu
  2. Laluan Ilmu
  3. Keceriaan
  4. Laman informasi
  5. Program Khas
JUMLAH




JUMLAH BESAR


Disediakan oleh                                                         Disemak oleh




…………………………………                                             ……………………………………….
( Guru Perpustakaan & Media )                                ( Guru Penolong Kanan Pentadbiran )



Disahkan oleh




…………………………………..
( Pengetua / Guru Besar )


Tarikh :


























Lampiran C

PERBELANJAAN PUSAT SUMBER SEKOLAH
TAHUN…………………………….

PENDAPATAN
PERBELANJAAN
Perkara
Jumlah (RM)
Perkara
Jumlah (RM)
1. Bantuan Perkapita PSS

2. Bantuan wang suwa

3. Sumber lain

4.

5.

6.

7.

8.

9.

10.








JUMLAH

JUMLAH


























PERMOHONAN MENGELUARKAN PESANAN KERAJAAN
UNTUK PEMBELIAN BARANGAN /PERKHIDMATAN
TAHUN : …………..


Lampiran D

Senarai ini hendaklah disertakan bersama-sama dengan
PESANAN KERAJAAN No:……………………..

Saya ingin memesan barangan/perkhidmatan yang tersebut di bawah ini dari peruntukan
*WANG SUWA/WANG KERAJAAN di bawah Pecahan Kepala : PUSAT SUMBER
dari Syarikat :
Alamat :

Bil
Perihal/Penentuan
Kuantiti
Harga seunit (RM)
Jumlah (RM)
1




2




3




4




5




























































JUMLAH



Disediakan oleh                                                         Disahkan oleh




…………………………………                                             ……………………………………….
( Guru Perpustakaan & Media )                                ( Guru Penolong Kanan Pentadbiran )

Permohonan ini diluluskan atau tidak diluluskan



……………………………………
( Pengetua / Guru Besar )
Tarikh :

NAMA SEKOLAH……………………………………
ALAMAT :……………………………………………
No.Telefon:………….….

Kepada
Pengarah
Jabatan Pelajaran Negeri Perak
Jalan Tun Abd Razak


Ruj. Tuan:
Ruj.Kami:
Tarikh      :

PERBELANJAAN LEBIH DARIPADA RM 2,000.00/RM 1,000.00
Saya ingin memohon kelulusan untuk perbelanjaan khas lebih daripada
RM2,000.00/RM1,000.00 seperti di bawah:-

a) Perkakas yang hendak dibeli…………………………………………..
b) Harga yang dianggarkan……………………………………………….
c) Perbelanjaan ini akan dibayar dari aktiviti……………………………
    dan baki yang belum dipertanggungjawabkan itu ialah RM ………..
d) Sebab-sebab perkara itu mustahak…………………………………………………………

    ……………………………………………………………………………..
e) Disahkan barang/ perkakas tersebut tidak terdapat dalam mana-manakontrak kerajaan    
    (sama ada kontrak Perbelanjaan/l kontrakKementerian Pendidikan atau kontrak Jabatan
    Pendidikan Negeri Perak) dan sebut harga yang dipanggil dari syarikat-syarikat
    berikut(tidak kurang dari 5 syarikat):-
i)………………………………………………………………………
ii)………………………………………………………………………
iii)………………………………………………………………………
iv)………………………………………………………………………
v)………………………………………………………………………
f) Firma-firma tersebut telah memberikan harga-harga seperti berikut:

i)………………………………………………………………………
ii)………………………………………………………………………
iii)………………………………………………………………………
iv)………………………………………………………………………
v)………………………………………………………………………
g) Jawatankuasa sebutharga sekolah telah menerima tawaran berikut
     dengan sebab:-
            i)  Syarikat…………………………………….. RM……………….
ii) Sebab-sebab mengapa menerima tawaran di atas:-
                ……………………………………………………………………...
    ……………………………………………………………………...




………………………
Pengetua/ Guru Besar
Tarikh:………………
Bahagian B.


Kepada
Pengetua/Guru Besar

……………………………………………

……………………………………………


Perbelanjaan di atas diluluskan / tidak diluluskan


……………………………
b.p Pengarah Pelajaran
Negeri Perak

Tarikh:………………………….





































BORANG BAUCER BAYARAN

KEPADA                    :
NO BAUCER             :
PERUNTUKAN         :

Tarikh Bekalan
Butir-Butir Khidmat/ Bekalan
JUMLAH (RM)
















No. Invois


Saya sahkan bahawa khidmat/beklan di atas telah dilaksanakan/ diterima dengan betul dan
bayaran dikenakan berjumlah: ( RM                 )

BUTIR-BUTIR BAYARAN :
No. Cek          :
Tarikh Cek      :
Amaun                        :



………………………………………….
(Tandatangan Pengetua/Guru Besar)
Tarikh :


Nota:
a)Sediakan baucer dalam 2 salinan. Asal simpanan sekolah, pendua salinan penerima   
   (dilekatkan pada cek)
b)Gunakan kertas lain warna bagi tiap-tiap salinan
c)* Potong mana yang tidak sesuai

BAHAGIAN B
Diterima dari pengetua/ Guru Besar…………..… Cek bernombor…………..wang tunai
bernilai (RM                ) melalui baucer nombor………………. bertarikh……….. kerana
khidmat / bekalan di atas yang saya bekalkan.


………………………………..
Nama dan Cap Pembekal
Tarikh :

Lampiran G


Surat Pekeliling Kewangan Bil 5 tahun 2002
Bertarikh : 17 Oktober 2002

PEMBERIAN BANTUAN PERKAPITA UNTUK SEKOLAH-SEKOLAH
Jenis Bantuan
100 murid dan  ke bawah
101 – 500
Murid
501-1000 murid
1000 dan ke atas
PSS Sekolah Rendah
RM 1 500.00
RM 1 500 + RM14.00 seorang murid melebihi 100 orang
RM 7 086 + RM13.00 seorang murid melebihi 500 orang
RM 13 573 + RM12.00 seorang murid melebihi 1000 orang
PSS Sekolah Menengah
RM 1 500.00
RM 1 500 + RM14.00 seorang murid melebihi 100 orang
RM 7 086 + RM13.00 seorang murid melebihi 500 orang
RM 13 573 + RM12.00 seorang murid melebihi 1000 orang


Maksud Perbelanjaan

Meliputi perbelanjaan bagi Perpustakaan dan Pusat Sumber Pendidikan seperti
berikut :

I)    Pembelian peralatan kecil dan bahan habis guna bagi tujuan pengajaran
      dan pembelajaran
II)   Pembelian buku rujukan, ensiklopedia, perisian, video tape dan lain- lain
      yang bersesuaian untuk tujuan pengajaran dan pembelajaran
III)  Penyelenggaraan peralatan termasuk komputer yang digunakan untuk tujuan    
      pengajaran dan pembelajaran.
IV) Program berunsurkan pendidikan yang boleh memberi pengukuhankepada proses   
      pengajaran dan pembelajaran sama ada semasa cutipersekolahan atau hari  
      persekolahan.
V)  Perolehan harta modal adalah tidak dibenarkan.
VI) Program Pendidikan Khas Integrasi Melengkapkan stesen pembelajaran bagi program  
      pendidikan khas integrasi.


Comments

Popular posts from this blog

PERANAN DAN TANGGUNGJAWAB KITA SEBAGAI GPM ( GURU PERPUSTAKAAN MEDIA)