Salam sejahtera,
Dalam usaha memberikan keselesaan dan meningkatkan minat membaca dalam kalangan murid , sudah pasti setiap kita memerlukan sumber kewangan dalam menyediakan bahan-bahan bacaan ataupun menghias persekitaran pusat sumber kita.
Hari ini , ayahcik terbaca satu petikan berkenaan pengurusan kewangan pss. Semoga bahan ini memberi panduan untuk kita semua.
PENGURUSAN KEWANGAN PUSAT SUMBER
SEKOLAH
1.0 PENGENALAN
Kewangan Pusat Sumber perlu diuruskan secara kemas kini dan sistematis untuk
memastikan urusan pentadbiran dan pengurusan PSS berjalan dengan sempurna dan
segala rancangan serta aktiviti dapat dilaksanakan sebaik mungkin. Penyelaras
PSS perlu mengetahui sumber serta kedudukan kewangan PSS dan memahami prosedur
penggunaan kewangan PSS.
2.0 SUMBER KEWANGAN DAN MAKSUD
PERBELANJAAN
Setiap PSS mempunyai sumber kewangan daripada punca yang boleh digunakan
untuk menjalankan rancangan dan aktiviti tahunan. Antara sumber kewangan PSS
ialah:
2.1 Peruntukan daripada
Kementerian Pendidikan
Mengikut surat Pekeliling
KewanganBil. 5Tahun 2002 bertarikh17Oktober 2002
(KP. 1573/17/ Jld.14
(5) ), jenis Bantuan Per Kapita dan maksud Perbelanjaan adalah
seperti berikut:
2.1.1 Bantuan Pusat Sumber Sekolah
Kumpulan sasar bagi Bantuan Pusat Sumber
Sekolah ialah meliputi perbelanjaan
bagi Perpustakaan dan Pusat Sumber Pendidikan.
2.1.2 Yuran Pelajar
Yuran
pelajar bagi tujuan ini ditentukan tidak melebihi daripada yang telah
ditetapkan oleh Jabatan Pendidikan Negeri (RM
3.00setiap bagi setiap pelajar SM
&
RM 1.50 bagi setiap pelajar SR)
• Kutipan
Yuran Pusat Sumber yang melebihi dari had di atas, mesti mendapat kebenaran dan
kelulusan dari Jabatan Pendidikan Negeri melalui
permohonan bertulis.
2.1.3 Derma
atau sumbangan daripada orang perseorangan atau kumpulan (PIBG,
Yayasan, Institusi dan sebagainya). Wang Suwa
boleh digunakan untuk
keperluan pelajar-pelajar
bagi tujuan membeli;
i.
bahan-bahan bacaan
ii.
bahan rujukan
iii.
bahan bantu pembelajaran (BBM)
iv. perabot
v. peralatan untuk pengajaran dan pembelajaran
vi. serta tujuan aktiviti-aktiviti berkaitan
dengan pengajaran dan pembelajaran (pertandingan,
lawatan,kursus)
2.2 Sumber-Sumber Tambahan.
Pihak sekolah dan
Pusat sumber Sekolah boleh mengusahakan punca kewangan
tambahan bagi
meningkatkan sumber kewangan PSS. Sumber kewangan tambahan
yang diusahakan
melalui aktiviti-aktiviti ini boleh digunakan bagi tujuan-tujuan
khusus ataupun
projek-projek khas seperti membuat pengubahasuaian PSS seperti,
projek naik taraf bilik-bilik,
mewujudkan unit-unit tambahan dan menjalankan aktiviti-aktiviti tambahan.
Cadangan bagi mendapatkan punca kewangan tambahan, antaranya ialah;
i.
Mengadakan hari kantin, hari usahawan dan Jualan barangan terpakai.
ii. Aktiviti
berterusan, contoh: jualan majalah, surat khabar atau buku-buku.
iii. Mengadakan jogathon dan aktiviti seumpamanya.
iv. Aktiviti bermusim, seperti jualan kad ucapan sempena hari-hari perayaan,
iii. Mengadakan jogathon dan aktiviti seumpamanya.
iv. Aktiviti bermusim, seperti jualan kad ucapan sempena hari-hari perayaan,
hari guru dan
lain-lain.
v. Aktiviti bekerja dan mendapatkan upah
vi. Aktiviti daripada Radio Sekolah
vii. Aktiviti menyewa bahan atau peralatan
v. Aktiviti bekerja dan mendapatkan upah
vi. Aktiviti daripada Radio Sekolah
vii. Aktiviti menyewa bahan atau peralatan
viii. Upah
menaip
ix. Khidmat laminating,
penjilidan
x. Jualan akhbar lama
xi. Tayangan Video
xii. Upah
potong huruf Polysterin
xiii. Program Riang Ria Satu Sen.
xiv. Tabung Derma hari aktiviti sekolah.
xiii. Program Riang Ria Satu Sen.
xiv. Tabung Derma hari aktiviti sekolah.
xv. Kuiz
3.0. AMALAN-MALAN YANG TIDAK HARUS DILAKUKAN OLEH
SEKOLAH
DALAM MEMBUAT PEROLEHAN
3.1 Membeli tanpa menggunakan borang
pesanan bagi pembelian, kecuali
pembelian melalui panjar* wang runcit yang tidak melebihi dari RM50.00.
3.2 Membeli dari satu kedai tertentu sahaja bagi semua barangan.
3.3 Pembelian yang dibuat secara spontan tanpa ada perancangan awal.
3.4 Mengambil barang dahulu dan membuat pesanan kemudian.
3.2 Membeli dari satu kedai tertentu sahaja bagi semua barangan.
3.3 Pembelian yang dibuat secara spontan tanpa ada perancangan awal.
3.4 Mengambil barang dahulu dan membuat pesanan kemudian.
3.5 Membeli dari wang Pengetua/Guru
besar sendiri atau lain-lain pegawai dan
kemudian dituntut dari sekolah.
3.6 Tidak mencatat dalam buku daftar bil
3.7 Pembelian dibuat melalui telefon sahaja.
3.8 Pembelian dari koperasi sekolah.
3.6 Tidak mencatat dalam buku daftar bil
3.7 Pembelian dibuat melalui telefon sahaja.
3.8 Pembelian dari koperasi sekolah.
* Panjar wang runcit sekolah
merupakan sejumlah wang pendahuluan yang pada
permulaannya dikeluarkan
daripada wang SUWA di bawah butiran yang tidak dikhaskan
untuk sesuatu tujuan
tertentu, seperti butiran kantin atau pelbagai.
4.0. CARTA ALIRAN PEMBELIAN
4.1. PROSES PEMBELIAN
Pembelian barangan yang menggunakan sumber dari Wang Kerajaan dan Wang
suwa hendaklah direkod. Pusat Sumber Sekolah hendaklah mengenalpasti pembelian
bagi satu-satu item yang hendak dibeli sama ada perlu dirujuk kepada PTJ atau
tidak, dan mesti mengikut peraturan kewangan. Barang yang hendak dibeli perlu
direkod ke dalam daftar stok. Bil atau invois hendaklah direkod dalam daftar
bil.
Langkah 1
Mesyuarat AJK
Induk/AJK Kewangan Sekolah
Langkah 2
Penyelaras Pusat Sumber memastikan peruntukan kewangan dalam buku tunai
mencukupi. Penyelaras Pusat Sumber juga perlu mengetahui sumbervkewangan yang
akan digunakan.
Langkah 3
Kelulusan PTJ
diperlukan jika pembelian melebihi RM 2,000.00 bagi sekolah
menengah dan melebihi
RM 1,000 bagi sekolah rendah.
Langkah 4
Senaraikan jenis
pembelian dalam borang pesanan sementara, dan dapatkan kelulusan pentadbir.
Langkah 5
Borang pesanan (LO)
disediakan dalam 3 salinan dan disahkan oleh pentadbir.
Hanya 2 Salinan
kepada Pembekal.
Langkah 6
Pastikan
barangan/bahan yang diterima sama dengan pesanan, semak
borang pesanan.
Langkah 7
Rekodkan dalam daftar
stok/rekod perolehan bahan (buku/bahan bukan
buku)serta penuhi
perakuan penerimaan dalam borang pesanan.
Langkah 8
Cap tarikh terima
pada bil/invois
Langkah 9
Rekod dalam daftar
bil. Pastikan daftar bil lengkap dengan nombor invois
5.0. CARTA
ALIRAN PEMBAYARAN
5.1. PROSES PEMBAYARAN
Pembayaran hendaklah dibuat mengikut peraturan yang betul supaya tidak menimbulkan
masalah dalam urusan pengauditan kewangan sekolah. Pembayaran sebaik-baiknya
dibuat dalam tempoh 30 hari dari tarikh penerimaan. Baucer hendaklah dibuat
dalam 2 salinan. Penandatangan cek terdiri daripada pegawai yang diluluskan
oleh Jabatan Akauntan Negara.
Langkah 1
Pastikan Invois/bil
dan salinan asal L.O diterima balik dan jumlahnya betul.
Langkah 2
Penjelasan bil-bil
hendaklah dipastikan dalam tempoh 30 hari.
Langkah 3
Baucer pembayaran
hendaklah dibuat dalam 2 salinan.
Langkah 4
Dapatkan kelulusan
pihak pentadbir sekolah.
Langkah 5
Bayaran dibuat dengan
cek berpalang dan cap sudah dibayar pada baucer dan
semua dokumen, serta
dapatkan tandatangan pegawai yang dilantik oleh JPN.
Langkah 6
Hantar cek dan
salinan baucer kepada pembekal.
Langkah 7
Rekod pembayaran dalam
daftar bil.
Langkah 8
Simpan salinan baucer
di dalam fail
Lampiran
A
ANGGARAN
PENDAPATAN PUSAT SUMBER SEKOLAH
(NAMA SEKOLAH :
)
( TAHUN ……… )
Bil
|
Perkara
|
Jumlah (RM)
|
Catatan
|
1
|
Bantuan Pusat Sumber sekolah + baki tahun …………….
|
|
|
2
|
Wang Suwa + baki tahun …………
|
|
|
3
|
Sumber lain:
3.1. Sumbangan PIBG
3.2. Jualan kad keahlian
3.3. Jualan gambar
3.4. Jualan akhbar
|
|
|
|
JUMLAH BESAR
|
|
|
Disediakan oleh Disemak
oleh
………………………………… ……………………………………….
( Guru Perpustakaan
& Media ) (
Guru Penolong Kanan Pentadbiran )
Disahkan oleh
……………………………
( Pengetua / Guru
Besar )
Tarikh :
Lampiran B
ANGGARAN BELANJAWAN PUSAT SUMBER
SEKOLAH
(NAMA SEKOLAH)
(TAHUN…..)
Bil
|
Butiran
|
Huraian
|
Jumlah (RM)
|
1
|
Buku
|
Nisbah bilangan
pelajar dengan buku.
Contoh:
1 orang pelajar
: 10 buku
Pertambahan buku
tahun …………..
1:5 = RM
Pembahagian buku
Bahasa 15 % = RM
Sains & Mats 20%
= RM
Vok & Teknik 15%
= RM
Kemanusiaan
20% = RM
JUMLAH
|
|
2
|
Majalah
|
Langganan selama
setahun
JUMLAH
|
|
3
|
Akhbar
|
Langganan selama
setahun
JUMLAH
|
|
4
|
Bahan-Bahan
Proses Teknik
|
JUMLAH
|
|
5
|
Alat Tulis &
Alatan Pejabat
|
|
|
6
|
Bahan APD dan
BBM
|
JUMLAH
|
|
7
|
Aktiviti Pusat
Sumber
|
JUMLAH
|
|
8
|
Projek Khas
|
JUMLAH
|
|
|
|
JUMLAH BESAR
|
|
Disediakan oleh Disemak
oleh
………………………………… ……………………………………….
( Guru Perpustakaan
& Media ) (
Guru Penolong Kanan Pentadbiran )
Disahkan oleh
…………………………………..
( Pengetua / Guru
Besar )
Tarikh
:
Lampiran C
PERBELANJAAN PUSAT
SUMBER SEKOLAH
TAHUN…………………………….
PENDAPATAN
|
PERBELANJAAN
|
||
Perkara
|
Jumlah (RM)
|
Perkara
|
Jumlah (RM)
|
1.
Bantuan Perkapita PSS
2.
Bantuan wang suwa
3.
Sumber lain
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10.
|
|
|
|
JUMLAH
|
|
JUMLAH
|
|
PERMOHONAN
MENGELUARKAN PESANAN KERAJAAN
UNTUK PEMBELIAN BARANGAN /PERKHIDMATAN
TAHUN : …………..
UNTUK PEMBELIAN BARANGAN /PERKHIDMATAN
TAHUN : …………..
Lampiran D
Senarai ini hendaklah
disertakan bersama-sama dengan
PESANAN KERAJAAN No:……………………..
Saya ingin memesan barangan/perkhidmatan yang tersebut di bawah ini dari peruntukan
*WANG SUWA/WANG KERAJAAN di bawah Pecahan Kepala : PUSAT SUMBER
dari Syarikat :
Alamat :
Bil
|
Perihal/Penentuan
|
Kuantiti
|
Harga seunit (RM)
|
Jumlah (RM)
|
1
|
|
|
|
|
2
|
|
|
|
|
3
|
|
|
|
|
4
|
|
|
|
|
5
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
JUMLAH
|
|
|
|
Disediakan oleh Disahkan
oleh
………………………………… ……………………………………….
( Guru Perpustakaan
& Media ) (
Guru Penolong Kanan Pentadbiran )
Permohonan ini diluluskan atau tidak diluluskan
……………………………………
( Pengetua / Guru
Besar )
Tarikh :
NAMA
SEKOLAH……………………………………
ALAMAT :……………………………………………
No.Telefon:………….….
Kepada
Pengarah
Jabatan Pelajaran
Negeri Perak
Jalan Tun Abd Razak
Ruj.
Tuan:
Ruj.Kami:
Tarikh :
PERBELANJAAN LEBIH DARIPADA RM
2,000.00/RM 1,000.00
Saya ingin memohon kelulusan untuk
perbelanjaan khas lebih daripada
RM2,000.00/RM1,000.00 seperti di
bawah:-
a) Perkakas yang
hendak dibeli…………………………………………..
b) Harga yang
dianggarkan……………………………………………….
c) Perbelanjaan ini
akan dibayar dari aktiviti……………………………
dan baki yang belum dipertanggungjawabkan
itu ialah RM ………..
d) Sebab-sebab
perkara itu mustahak…………………………………………………………
……………………………………………………………………………..
e) Disahkan barang/
perkakas tersebut tidak terdapat dalam mana-manakontrak kerajaan
(sama
ada kontrak Perbelanjaan/l kontrakKementerian Pendidikan atau kontrak Jabatan
Pendidikan Negeri Perak) dan sebut harga
yang dipanggil dari syarikat-syarikat
berikut(tidak kurang dari 5 syarikat):-
i)………………………………………………………………………
ii)………………………………………………………………………
iii)………………………………………………………………………
iv)………………………………………………………………………
v)………………………………………………………………………
f) Firma-firma
tersebut telah memberikan harga-harga seperti berikut:
i)………………………………………………………………………
ii)………………………………………………………………………
iii)………………………………………………………………………
iv)………………………………………………………………………
v)………………………………………………………………………
g) Jawatankuasa
sebutharga sekolah telah menerima tawaran berikut
dengan sebab:-
i) Syarikat…………………………………….. RM……………….
dengan sebab:-
i) Syarikat…………………………………….. RM……………….
ii) Sebab-sebab mengapa menerima tawaran di atas:-
……………………………………………………………………...
……………………………………………………………………...
………………………
Pengetua/ Guru Besar
Tarikh:………………
Bahagian B.
Kepada
Pengetua/Guru Besar
……………………………………………
……………………………………………
Perbelanjaan di atas
diluluskan / tidak diluluskan
……………………………
b.p Pengarah Pelajaran
Negeri Perak
Tarikh:………………………….
BORANG BAUCER BAYARAN
KEPADA :
NO BAUCER :
PERUNTUKAN :
Tarikh Bekalan
|
Butir-Butir Khidmat/ Bekalan
|
JUMLAH (RM)
|
|
|
|
No. Invois
|
|
|
Saya sahkan bahawa
khidmat/beklan di atas telah dilaksanakan/ diterima dengan betul dan
bayaran dikenakan
berjumlah: ( RM )
BUTIR-BUTIR BAYARAN :
No. Cek :
Tarikh Cek :
Amaun :
………………………………………….
(Tandatangan
Pengetua/Guru Besar)
Tarikh :
Nota:
a)Sediakan baucer
dalam 2 salinan. Asal simpanan sekolah, pendua salinan penerima
(dilekatkan pada cek)
b)Gunakan kertas lain warna bagi tiap-tiap salinan
c)* Potong mana yang tidak sesuai
b)Gunakan kertas lain warna bagi tiap-tiap salinan
c)* Potong mana yang tidak sesuai
BAHAGIAN B
Diterima dari
pengetua/ Guru Besar…………..… Cek bernombor…………..wang tunai
bernilai (RM ) melalui baucer nombor……………….
bertarikh……….. kerana
khidmat / bekalan di
atas yang saya bekalkan.
………………………………..
Nama dan Cap Pembekal
Tarikh :
Lampiran G
Surat Pekeliling Kewangan Bil 5 tahun 2002
Bertarikh : 17 Oktober 2002
PEMBERIAN BANTUAN
PERKAPITA UNTUK SEKOLAH-SEKOLAH
Jenis Bantuan
|
100 murid dan ke bawah
|
101 – 500
Murid
|
501-1000 murid
|
1000 dan ke atas
|
PSS Sekolah Rendah
|
RM 1 500.00
|
RM 1 500 + RM14.00
seorang murid melebihi 100 orang
|
RM 7 086 + RM13.00
seorang murid melebihi 500 orang
|
RM 13 573 + RM12.00
seorang murid melebihi 1000 orang
|
PSS Sekolah
Menengah
|
RM 1 500.00
|
RM 1 500 + RM14.00
seorang murid melebihi 100 orang
|
RM 7 086 + RM13.00
seorang murid melebihi 500 orang
|
RM 13 573 + RM12.00
seorang murid melebihi 1000 orang
|
Maksud Perbelanjaan
Meliputi perbelanjaan
bagi Perpustakaan dan Pusat Sumber Pendidikan seperti
berikut :
I) Pembelian peralatan kecil dan bahan habis
guna bagi tujuan pengajaran
dan pembelajaran
II) Pembelian buku rujukan, ensiklopedia,
perisian, video tape dan lain- lain
yang bersesuaian untuk tujuan pengajaran
dan pembelajaran
III) Penyelenggaraan peralatan termasuk komputer
yang digunakan untuk tujuan
pengajaran dan pembelajaran.
IV) Program
berunsurkan pendidikan yang boleh memberi pengukuhankepada proses
pengajaran dan pembelajaran sama ada
semasa cutipersekolahan atau hari
persekolahan.
V) Perolehan harta modal adalah tidak
dibenarkan.
VI) Program Pendidikan
Khas Integrasi Melengkapkan stesen pembelajaran bagi program
pendidikan khas integrasi.
Comments
Post a Comment