Salam sejahtera,

        Hari ini ayahcik teringat kepada rakan-rakan yang ingin mengujudkan sudut-sudut yang bermaklumat dalam pusat sumber sekolah kita. Oleh itu hari ini ayahcik menarik perhatian kawan-kawan agar dapat menjadikan bahan yang disertakan ini boleh menjadi rujukan bersama.


PERANAN SUDUT-SUDUT YANG TERDAPAT DI DALAM PERPUSTAKAAN

1.
SUDUT MENGENALI WARGA SEKOLAH

a.
Mewujud dan mengeratkan hubungan antara guru dengan murid.

b.
Memberi peluang kepada murid untuk mengenali semua warga sekolah dengan jelas.

c.
Menanam sikap hormat dan saying, murid kepada warga sekolah

d.
Memenuhi konsep “ Sekolahku Rumahku ”

e.
Menarik minat murid ke perpustakaan

2.
SUDUT MURID CEMERLANG KOKURIKULUM

a.
Merangsang murid untuk memajukan segala potensi dan bakat pada diri mereka.

b.
Menghargai kejayaan murid dalam bidang kokurikulum.

c.
Menjadi perangsang kepada murid lain untuk mencontohi kejayaan murid yang berjaya.

d.
Menarik minat murid ke perpustakaan

3.
LAMAN GEMILANG ( MURID BERJAYA UPSR )

a.
Menghargai kejayaan murid dalam bidang kokurikulum.

b.
Memberi perangsang kepada murid lain untuk Berjaya dalam UPSR.

c.
Menjadikan murid Berjaya sebagai idola dan sumber inspirasi murid lain.

d.
Menarik minat murid ke perpustakaan

4.
ALBUM PUSAT SUMBER

a.
Merekod segala aktiviti Pusat Sumber Sekolah dalam bentuk gambar.

b.
Mencatat segala kenangan yang melibatkan Pusat Sumber.

c.
Menampilkan gambar-gambar sudut yang terdapat di dalam Pusat Sumber.

d.
Menarik minat murid ke perpustakaan

5.
SUDUT PAMERAN BUKU SKRAP

a.
Menghargai segala penglibatan murid dalam pertandingan.

b.
Menghargai kesungguhan murid dalam melaksanakan segala pertandingan.

c.
Menampilkan buku skrap contoh kepada khalayak sekolah.

d.
Menarik minat murid ke perpustakaan

6.
SUDUT PAMERAN BUKU BARU

a.
Menarik minat murid untuk membaca.

b.
Memaklumkan kehadiran buku baru di dalam perpustakaan.

c.
Menarik minat murid ke perpustakaan

7.
SUDUT KUIZ BESTARI

a.
Menarik minat murid untuk menyertai pertandingan.

b.
Meletak segala maklumat tentang pertandingan.

c.
Memudahkan murid mencari soalan dan jawapan pertandingan.

d.
Menarik minat murid ke perpustakaan

8.
SUDUT SEJARAH SEKOLAH

a.
Menanam semangat sayangkan sekolah pada diri guru dan murid.

b.
Memaklumkan sejarah sekolah kepada guru dan murid.

c.
Menarik minat murid ke perpustakaan

9.
LAMAN CAKNA PANTUN

a.
Menambah pengetahuan murid tentang pantun.

b.
Mengekalkan budaya melayu.

c.
Menarik minat murid ke perpustakaan

10.
SUDUT DETIK-DETIK BERSEJARAH

a.
Merakam detik-detik bersejarah yang berlaku di sekolah

b.
Menghargai kejayaan sekolah

c.
Menarik minat murid ke perpustakaan

11.
LAMAN KOLEKSI MAYA

Laman ini mengandungi 3 segmen iaitu :

i.
Sudut Mata Wang Sedunia

ii.
Sudut Koleksi Setem Sedunia

iii.
Sudut Koleksi Kad Telefon dan Kad Pintar Sedunia




a.
Memperkenalkan budaya dunia kepada murid

b.
Memperkenalkan maklumat tentang dunia kepada murid

c.
Menanam minat murid terhadap sesuatu hobi yang berfaedah

d.
Menarik minat murid ke perpustakaan

12.
SUDUT PAMERAN BERMUSIM

a.
Menghargai bakat yang ada pada murid

b.
Menampilkan karya murid kepada khalayak sekolah

c.
Menampilkan rasa keyakinan diri pada murid

d.
Menarik minat murid ke perpustakaan

13.
SUDUT HASIL KERJA MURID

a.
Menghargai segala hasil kerja murid

b.
Menyimpan bahan bercerita dan puppet untuk kemudahan murid

c.
Menarik minat murid ke perpustakaan

14.
SUDUT PERMAINAN

a.
Memperkenalkan permainan yang menguji kepintaran murid

b.
Mengekalkan permainan tradisional

c.
Menarik minat murid ke perpustakaan

15.
SUDUT POHON ILMU

a.
Mengantung bahan-bahan pembelajaran sebagai rujukan murid

b.
Mengantung bahan-bahan hasil seni murid

c.
Menghargai hasil keraj murid yang berkualiti

d.
Menarik minat murid ke perpustakaan

16.
SUDUT BERCERITA

a.
Sebagai tempat murid bercerita dan menampilkankan keyakinan diri yang teguh

b.
Sebagai tempat proses pembelajaran dan pengajaran di luar bilik darjah

c.
Menarik minat murid ke perpustakaan

17.
SUDUT MAYA PUPET

a.
Sebagai tempat murid membuat persembahan puppet

b.
Sebagai tempat proses pembelajaran dan pengajaran di luar bilik darjah

c.
Menarik minat murid ke perpustakaan

18.
SUDUT WARISAN BUDAYA

a.
Untuk mengekalkan warisan budaya yang hampir hilang

b.
Sebagai tempat murid belajar tentang kebudayaan bangsa Malaysia

c.
Menarik minat murid ke perpustakaan

19.
SUDUT CINTAI KEINDAHAN DAN KEBUDAYAAN NEGARA

a.
Memberi peluang kepada murid untuk mengenali semua negeri dan tempat menarik yang terdapat di dalam negara

b.
Menanam sikap menyintai negara sendiri

c.
Memperkenalkan destinasi pelancongan yang terdapat di negara kita

d.
Menarik minat murid ke perpustakaan

20.
LAMAN BUSANA

a.
Memperkenalkan kepada murid tentang jenis-jenis pakaian yang terdapat di negara kita

b.
Menanam sikap sayangi sesama kaum pada diri murid

c.
Menarik minat murid ke perpustakaan

21.
SUDUT PAMERAN BARANG ANTIK

a.
Mengekalkan barang-barang antik yang hampir hilang dalam penggunaan masyarakat pada zaman sekarang

b.
Menambah ilmu pada diri murid tentang barang-barang antik yang pernah wujud

c.
Memberi peluang kepada murid untuk membezakan teknologi lama dan teknologi sekarang

d.
Menarik minat murid ke perpustakaan

22.
SUDUT SELF ACCESS LEARNING

a.
Memberi peluang kepada murid untuk belajar sendiri

b.
Memberi peluang kepada murid untuk mencari ketenangan

c.
Menarik minat murid ke perpustakaan

23.
SUDUT SEJENAK MEMBACA

a.
Memberi peluang kepada murid untuk membaca di mana-mana sudut di dalam perpustakaan

b.
Memperkenalkan konsep “ Ilmu Ada Di Mana-Mana ”

c.
Menarik minat murid ke perpustakaan

24.
SUDUT AKHBAR

a.
Memberi peluang kepada guru dan murid mengetahui berita-berita semasa

b.
Mewujudkan budaya membaca yang kuat pada diri guru dan murid

c.
Menarik minat murid ke perpustakaan

25.
SUDUT RUJUKAN GURU

a.
Memudahkan guru mencari bahan rujukan

b.
Menarik minat murid ke perpustakaan

26.
SUDUT RUJUKAN MURID

a.
Memudahkan murid mencari bahan rujukan

b.
Menarik minat murid ke perpustakaan

27.
SUDUT KAKTUS

a.
Mewujudkan pembelajaran melalui konsep “ BENDA HIDUP ”

b.
Memperkenalkan budaya ilmu bukan sahaja ada di dalam buku

c.
Menanam sikap gemar pada hobi yang berfaedah

d.
Menarik minat murid ke perpustakaan

28.
SUDUT MAJALAH

a.
Mewujudkan budaya membaca pada diri murid

b.
Mempelbagaikan bahan bacaan di dalam perpustakaan

c.
Menarik minat murid ke perpustakaan


29.
SUDUT HIDUPAN AIR

a.
Memperkenalkan benda hidup kepada murid

b.
Memberi ketenangan kepada pengunjung perpustakaan

c.
Menarik minat murid ke perpustakaan

30.
SUDUT KOLEKSI RANTAI KUNCI

a.
Menambahkan ilmu kepada murid melalui benda selain buku

b.
Menggalakkan murid mempunyai hobi yang berfaedah

c.
Menarik minat murid ke perpustakaan

31.
SUDUT PROGRAM NILAM

a.
Memudahkan segala urusan yang melibatkan Program NILAM

b.
Melicinkan guru membuat analisis

c.
Memudahkan murid menyelesaikan segala masalah berkaitan Program NILAM

32.
SUDUT ANGKASA LEPAS

a.
Mewujudkan kaedah pembelajaran yang mampu menarik minat murid

b.
Mewujudkan koleksi pembelajaran secara pelan dan susun atur yang betul

c.
Menambat perhatian dan pemerhatian murid secara menyeluruh

d.
Menarik minat murid ke perpustakaan

33.
SUDUT JALAN RAYA

a.
Mewujudkan suasana di jalan raya secara harmoni

b.
Mendisplin murid tentang undang-undang di jalan raya

c.
Menarik minat murid ke perpustakaan

34.
SUDUT TOKOH PEMIKIR ISLAM

a.
Memberi kesedaran kepada murid tentang kebijaksanaan tokoh-tokoh pemikir islam

b.
Menjadikan orang yang warak dan bestari sebagai idola mereka

c.
Menarik minat murid ke perpustakaan

35.
SUDUT INFO AKURIUM

a.
Memberi peluang murid untuk mencari minat atau hobi yang berfaedah

b.
Menambah pengetahuan murid tentang hal yang berkaitan dengan akurium

c.
Menarik minat murid ke perpustakaan

36.
SUDUT NOSTALGIA GURU

a.
Memberi peluang kepada guru untuk mengabadikan kenangan silam mereka

b.
Memberi peluang kepada murid untuk melihat wajah guru mereka

c.
Menjadikan kejayaan guru sebagai idola dan inspirasi kepada murid

d.
Menarik minat murid ke perpustakaan



Comments

Popular posts from this blog

PERANAN DAN TANGGUNGJAWAB KITA SEBAGAI GPM ( GURU PERPUSTAKAAN MEDIA)