Salam sejahtera,
Hari ini ayahcik teringat kepada rakan-rakan yang ingin mengujudkan sudut-sudut yang bermaklumat dalam pusat sumber sekolah kita. Oleh itu hari ini ayahcik menarik perhatian kawan-kawan agar dapat menjadikan bahan yang disertakan ini boleh menjadi rujukan bersama.
Hari ini ayahcik teringat kepada rakan-rakan yang ingin mengujudkan sudut-sudut yang bermaklumat dalam pusat sumber sekolah kita. Oleh itu hari ini ayahcik menarik perhatian kawan-kawan agar dapat menjadikan bahan yang disertakan ini boleh menjadi rujukan bersama.
PERANAN SUDUT-SUDUT YANG TERDAPAT DI
DALAM PERPUSTAKAAN
|
1.
|
SUDUT
MENGENALI WARGA SEKOLAH
|
|
|
|
a.
|
Mewujud
dan mengeratkan hubungan antara guru dengan murid.
|
|
|
b.
|
Memberi
peluang kepada murid untuk mengenali semua warga sekolah dengan jelas.
|
|
|
c.
|
Menanam
sikap hormat dan saying, murid kepada warga sekolah
|
|
|
d.
|
Memenuhi
konsep “ Sekolahku Rumahku ”
|
|
|
e.
|
Menarik
minat murid ke perpustakaan
|
|
2.
|
SUDUT
MURID CEMERLANG KOKURIKULUM
|
|
|
|
a.
|
Merangsang
murid untuk memajukan segala potensi dan bakat pada diri mereka.
|
|
|
b.
|
Menghargai
kejayaan murid dalam bidang kokurikulum.
|
|
|
c.
|
Menjadi
perangsang kepada murid lain untuk mencontohi kejayaan murid yang berjaya.
|
|
|
d.
|
Menarik
minat murid ke perpustakaan
|
|
3.
|
LAMAN
GEMILANG ( MURID BERJAYA UPSR )
|
|
|
|
a.
|
Menghargai
kejayaan murid dalam bidang kokurikulum.
|
|
|
b.
|
Memberi
perangsang kepada murid lain untuk Berjaya dalam UPSR.
|
|
|
c.
|
Menjadikan
murid Berjaya sebagai idola dan sumber inspirasi murid lain.
|
|
|
d.
|
Menarik
minat murid ke perpustakaan
|
|
4.
|
ALBUM
PUSAT SUMBER
|
|
|
|
a.
|
Merekod
segala aktiviti Pusat Sumber Sekolah dalam bentuk gambar.
|
|
|
b.
|
Mencatat
segala kenangan yang melibatkan Pusat Sumber.
|
|
|
c.
|
Menampilkan
gambar-gambar sudut yang terdapat di dalam Pusat Sumber.
|
|
|
d.
|
Menarik
minat murid ke perpustakaan
|
|
5.
|
SUDUT
PAMERAN BUKU SKRAP
|
|
|
|
a.
|
Menghargai
segala penglibatan murid dalam pertandingan.
|
|
|
b.
|
Menghargai
kesungguhan murid dalam melaksanakan segala pertandingan.
|
|
|
c.
|
Menampilkan
buku skrap contoh kepada khalayak sekolah.
|
|
|
d.
|
Menarik
minat murid ke perpustakaan
|
|
6.
|
SUDUT
PAMERAN BUKU BARU
|
|
|
|
a.
|
Menarik
minat murid untuk membaca.
|
|
|
b.
|
Memaklumkan
kehadiran buku baru di dalam perpustakaan.
|
|
|
c.
|
Menarik
minat murid ke perpustakaan
|
|
7.
|
SUDUT
KUIZ BESTARI
|
|
|
|
a.
|
Menarik
minat murid untuk menyertai pertandingan.
|
|
|
b.
|
Meletak
segala maklumat tentang pertandingan.
|
|
|
c.
|
Memudahkan
murid mencari soalan dan jawapan pertandingan.
|
|
|
d.
|
Menarik
minat murid ke perpustakaan
|
|
8.
|
SUDUT
SEJARAH SEKOLAH
|
|
|
|
a.
|
Menanam
semangat sayangkan sekolah pada diri guru dan murid.
|
|
|
b.
|
Memaklumkan
sejarah sekolah kepada guru dan murid.
|
|
|
c.
|
Menarik
minat murid ke perpustakaan
|
|
9.
|
LAMAN
CAKNA PANTUN
|
|
|
|
a.
|
Menambah
pengetahuan murid tentang pantun.
|
|
|
b.
|
Mengekalkan
budaya melayu.
|
|
|
c.
|
Menarik
minat murid ke perpustakaan
|
|
10.
|
SUDUT
DETIK-DETIK BERSEJARAH
|
|
|
|
a.
|
Merakam
detik-detik bersejarah yang berlaku di sekolah
|
|
|
b.
|
Menghargai
kejayaan sekolah
|
|
|
c.
|
Menarik
minat murid ke perpustakaan
|
|
11.
|
LAMAN
KOLEKSI MAYA
|
|
|
|
Laman
ini mengandungi 3 segmen iaitu :
|
|
|
|
i.
|
Sudut
Mata Wang Sedunia
|
|
|
ii.
|
Sudut
Koleksi Setem Sedunia
|
|
|
iii.
|
Sudut
Koleksi Kad Telefon dan Kad Pintar Sedunia
|
|
|
|
|
|
|
a.
|
Memperkenalkan
budaya dunia kepada murid
|
|
|
b.
|
Memperkenalkan
maklumat tentang dunia kepada murid
|
|
|
c.
|
Menanam
minat murid terhadap sesuatu hobi yang berfaedah
|
|
|
d.
|
Menarik
minat murid ke perpustakaan
|
|
12.
|
SUDUT
PAMERAN BERMUSIM
|
|
|
|
a.
|
Menghargai
bakat yang ada pada murid
|
|
|
b.
|
Menampilkan
karya murid kepada khalayak sekolah
|
|
|
c.
|
Menampilkan
rasa keyakinan diri pada murid
|
|
|
d.
|
Menarik
minat murid ke perpustakaan
|
|
13.
|
SUDUT
HASIL KERJA MURID
|
|
|
|
a.
|
Menghargai
segala hasil kerja murid
|
|
|
b.
|
Menyimpan
bahan bercerita dan puppet untuk kemudahan murid
|
|
|
c.
|
Menarik
minat murid ke perpustakaan
|
|
14.
|
SUDUT
PERMAINAN
|
|
|
|
a.
|
Memperkenalkan
permainan yang menguji kepintaran murid
|
|
|
b.
|
Mengekalkan
permainan tradisional
|
|
|
c.
|
Menarik
minat murid ke perpustakaan
|
|
15.
|
SUDUT
POHON ILMU
|
|
|
|
a.
|
Mengantung
bahan-bahan pembelajaran sebagai rujukan murid
|
|
|
b.
|
Mengantung
bahan-bahan hasil seni murid
|
|
|
c.
|
Menghargai
hasil keraj murid yang berkualiti
|
|
|
d.
|
Menarik
minat murid ke perpustakaan
|
|
16.
|
SUDUT
BERCERITA
|
|
|
|
a.
|
Sebagai
tempat murid bercerita dan menampilkankan keyakinan diri yang teguh
|
|
|
b.
|
Sebagai
tempat proses pembelajaran dan pengajaran di luar bilik darjah
|
|
|
c.
|
Menarik
minat murid ke perpustakaan
|
|
17.
|
SUDUT
MAYA PUPET
|
|
|
|
a.
|
Sebagai
tempat murid membuat persembahan puppet
|
|
|
b.
|
Sebagai
tempat proses pembelajaran dan pengajaran di luar bilik darjah
|
|
|
c.
|
Menarik
minat murid ke perpustakaan
|
|
18.
|
SUDUT
WARISAN BUDAYA
|
|
|
|
a.
|
Untuk
mengekalkan warisan budaya yang hampir hilang
|
|
|
b.
|
Sebagai
tempat murid belajar tentang kebudayaan bangsa Malaysia
|
|
|
c.
|
Menarik
minat murid ke perpustakaan
|
|
19.
|
SUDUT
CINTAI KEINDAHAN DAN KEBUDAYAAN NEGARA
|
|
|
|
a.
|
Memberi
peluang kepada murid untuk mengenali semua negeri dan tempat menarik yang
terdapat di dalam negara
|
|
|
b.
|
Menanam
sikap menyintai negara sendiri
|
|
|
c.
|
Memperkenalkan
destinasi pelancongan yang terdapat di negara kita
|
|
|
d.
|
Menarik
minat murid ke perpustakaan
|
|
20.
|
LAMAN
BUSANA
|
|
|
|
a.
|
Memperkenalkan
kepada murid tentang jenis-jenis pakaian yang terdapat di negara kita
|
|
|
b.
|
Menanam
sikap sayangi sesama kaum pada diri murid
|
|
|
c.
|
Menarik
minat murid ke perpustakaan
|
|
21.
|
SUDUT
PAMERAN BARANG ANTIK
|
|
|
|
a.
|
Mengekalkan
barang-barang antik yang hampir hilang dalam penggunaan masyarakat pada zaman
sekarang
|
|
|
b.
|
Menambah
ilmu pada diri murid tentang barang-barang antik yang pernah wujud
|
|
|
c.
|
Memberi
peluang kepada murid untuk membezakan teknologi lama dan teknologi sekarang
|
|
|
d.
|
Menarik
minat murid ke perpustakaan
|
|
22.
|
SUDUT
SELF ACCESS LEARNING
|
|
|
|
a.
|
Memberi
peluang kepada murid untuk belajar sendiri
|
|
|
b.
|
Memberi
peluang kepada murid untuk mencari ketenangan
|
|
|
c.
|
Menarik
minat murid ke perpustakaan
|
|
23.
|
SUDUT
SEJENAK MEMBACA
|
|
|
|
a.
|
Memberi
peluang kepada murid untuk membaca di mana-mana sudut di dalam perpustakaan
|
|
|
b.
|
Memperkenalkan
konsep “ Ilmu Ada Di Mana-Mana ”
|
|
|
c.
|
Menarik
minat murid ke perpustakaan
|
|
24.
|
SUDUT
AKHBAR
|
|
|
|
a.
|
Memberi
peluang kepada guru dan murid mengetahui berita-berita semasa
|
|
|
b.
|
Mewujudkan
budaya membaca yang kuat pada diri guru dan murid
|
|
|
c.
|
Menarik
minat murid ke perpustakaan
|
|
25.
|
SUDUT
RUJUKAN GURU
|
|
|
|
a.
|
Memudahkan
guru mencari bahan rujukan
|
|
|
b.
|
Menarik
minat murid ke perpustakaan
|
|
26.
|
SUDUT
RUJUKAN MURID
|
|
|
|
a.
|
Memudahkan
murid mencari bahan rujukan
|
|
|
b.
|
Menarik
minat murid ke perpustakaan
|
|
27.
|
SUDUT
KAKTUS
|
|
|
|
a.
|
Mewujudkan
pembelajaran melalui konsep “ BENDA HIDUP ”
|
|
|
b.
|
Memperkenalkan
budaya ilmu bukan sahaja ada di dalam buku
|
|
|
c.
|
Menanam
sikap gemar pada hobi yang berfaedah
|
|
|
d.
|
Menarik
minat murid ke perpustakaan
|
|
28.
|
SUDUT
MAJALAH
|
|
|
|
a.
|
Mewujudkan
budaya membaca pada diri murid
|
|
|
b.
|
Mempelbagaikan
bahan bacaan di dalam perpustakaan
|
|
|
c.
|
Menarik
minat murid ke perpustakaan
|
|
29.
|
SUDUT
HIDUPAN AIR
|
|
|
|
a.
|
Memperkenalkan
benda hidup kepada murid
|
|
|
b.
|
Memberi
ketenangan kepada pengunjung perpustakaan
|
|
|
c.
|
Menarik
minat murid ke perpustakaan
|
|
30.
|
SUDUT
KOLEKSI RANTAI KUNCI
|
|
|
|
a.
|
Menambahkan
ilmu kepada murid melalui benda selain buku
|
|
|
b.
|
Menggalakkan
murid mempunyai hobi yang berfaedah
|
|
|
c.
|
Menarik
minat murid ke perpustakaan
|
|
31.
|
SUDUT
PROGRAM NILAM
|
|
|
|
a.
|
Memudahkan
segala urusan yang melibatkan Program NILAM
|
|
|
b.
|
Melicinkan
guru membuat analisis
|
|
|
c.
|
Memudahkan
murid menyelesaikan segala masalah berkaitan Program NILAM
|
|
32.
|
SUDUT
ANGKASA LEPAS
|
|
|
|
a.
|
Mewujudkan
kaedah pembelajaran yang mampu menarik minat murid
|
|
|
b.
|
Mewujudkan
koleksi pembelajaran secara pelan dan susun atur yang betul
|
|
|
c.
|
Menambat
perhatian dan pemerhatian murid secara menyeluruh
|
|
|
d.
|
Menarik
minat murid ke perpustakaan
|
|
33.
|
SUDUT
JALAN RAYA
|
|
|
|
a.
|
Mewujudkan
suasana di jalan raya secara harmoni
|
|
|
b.
|
Mendisplin
murid tentang undang-undang di jalan raya
|
|
|
c.
|
Menarik
minat murid ke perpustakaan
|
|
34.
|
SUDUT
TOKOH PEMIKIR ISLAM
|
|
|
|
a.
|
Memberi
kesedaran kepada murid tentang kebijaksanaan tokoh-tokoh pemikir islam
|
|
|
b.
|
Menjadikan
orang yang warak dan bestari sebagai idola mereka
|
|
|
c.
|
Menarik
minat murid ke perpustakaan
|
|
35.
|
SUDUT
INFO AKURIUM
|
|
|
|
a.
|
Memberi
peluang murid untuk mencari minat atau hobi yang berfaedah
|
|
|
b.
|
Menambah
pengetahuan murid tentang hal yang berkaitan dengan akurium
|
|
|
c.
|
Menarik
minat murid ke perpustakaan
|
|
36.
|
SUDUT
NOSTALGIA GURU
|
|
|
|
a.
|
Memberi
peluang kepada guru untuk mengabadikan kenangan silam mereka
|
|
|
b.
|
Memberi
peluang kepada murid untuk melihat wajah guru mereka
|
|
|
c.
|
Menjadikan
kejayaan guru sebagai idola dan inspirasi kepada murid
|
|
|
d.
|
Menarik
minat murid ke perpustakaan
|
Comments
Post a Comment